NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 juli, 2015
Skrivet av: Gunnar Ljuslin skrivet 2015-07-06, 18:00
Hej,
Jag har tidigare placerat min förfrågan på Medelpad, Galtström, men har ännu inte fått något svar. Eftersom ärendet i lika hög grad berör Hälsingland, Gnarp så tar jag mig friheten att även lägga det i det här forumet.
Jag söker födelseort för min fmfmmm Brita Andersdotter,f. 1749 i Gnarp, enligt Familjeregister för Medelpad, utgåva 2. Jag kan inte hitta någon Britta med en far som heter Anders i Gnarps Födelse- och dopböcker, C:2, sidorna 47-49. Hon gifter sig i Galtström 1772 med kolaren Olof Olofsson. I Galtström, C:1, 1679-1861, sid 348 i boken, bild 177 i SVAR, skriver prästen: ”Deciemb. 28, Efter stadd lysning i Gnarps socken i Helsingland, wigdes Kohlaren Olof Olofsson med pigan Brita Andersdotter, född uti nyssnämnde socken.” I samma bok noteras på sid 104, bild 73 i SVAR, födelsen av Segrid, f. 1779-08-28. Föräldrar är Olof Olofsson och Brita Andersdotter som där uppges vara 30 år. Det föds fyra flickor i Gnarp 1749 som döps till Brita. Jag hittar inget som tyder på att någon av dem flyttar till Galtström. Om min fmfmmm är en av dem, så undrar jag vilken och varför får hon namnet Andersdotter?
Jag tar tacksamt emot svar och ledtrådar.
Med vänlig hälsning
Gunnar