NULL Skriv ut sidan - SV: Se hit! Behöver hjälp att bolla ideer, fördjupa...

Anbytarforum

Titel: SV: Se hit! Behöver hjälp att bolla ideer, fördjupa...
Skrivet av: Anna-Karin Majlöv skrivet 2020-05-11, 09:05
Om du inte redan har gjort det, så bör du gå in på Stockholms stadsarkiv och deras söksida för Allmänna barnhusets rullor.
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Databas/allmanna-barnhusets-rullor-1800-1916/Sok
Sök på nummer 9384 så får du en lista på alla som någon gång fått det numret inklusive Karl Johan. Sannolikt var fosterföräldrarna inte släkt och som du kan se så fick Anders Magnusson 25 kronor i ersättning, men skälen för att ta emot ett fosterbarn var väl antagligen lika komplexa då som nu.

Tack för ditt svar först o främst. 😀



Jag har läst igenom barnrullarna o funnit morfar men inge mer detaljerat kring föräldrarna. Fick bara en känsla då jag läste barnmorskans anteckningar att modern verkligen ville vara okänd, av någon anledning.

Det är grötigt detta med okända föräldrar.. men det positiva i det hela är ju att de har funnits o de finns någonstans.. har så mycket kvinnonamn i huvudet nu så någon är det ju.. mixar med lite DNA matchningar o ska gå den vägen oxå. Har man tur så ynglade modern eller fadern av sig en ggn till...

Nu ska jag läsa dagböcker från barnhuset , direktörernas anteckningar m.m o läsa fattigvårdsnämndens anteckningar m.m.
Vet ej vad jag ska finna, men jag vänder alla stenar här....