NULL Skriv ut sidan - SV: Släktbok över Söderhamn

Anbytarforum

Titel: SV: Släktbok över Söderhamn
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2020-05-09, 09:13
I bouppteckningen på SSA 1810 efter Anna Catharina Nordman, född Cederhamn, uppges att hon hade "okända arvingar" men enligt testamentet var Johan Christopher Holmbergs hustru, Maria Elisabet, f Groth en släkting till henne.
Holmberg var bokhållare när han och makan fick sonen Jon Christopher, f 1774 7/5 i Sthlm (Nic). En grosshandlare Lorentz Groth fanns bland dopvittnena. Man kan undra hur detta släktskap såg ut?
I Anders Olssons släktbok finns också ännu en familj Cederhamn, som troligen inte var släkt med Flymans familj.
Om man närmare (bild 296) granskar bouppteckningen efter Erik Kadou (inte Kadan som det står i bou-registret) från 1758 finner man uppgiften att Kadous hustru, Margareta född Cederhamn, hade en systerdotter vid namn Margareta Widström .
En uppgift som jag en gång fick från numera framlidne Björklinge-forskaren Torbjörn Norman: Per Cederhamn, vice häradshövding, uppträder vid tinget i Norunda härad (Upps län) ca 1760.
Constantinus: Nu har Gammal blivit Hammal i mina anteckningar. Jo, jag är både Blix- och Sidenius-ättling men den där borgaren (rådmannen?) Johan Johansson el Jonsson i Söderhamn har jag inga uppgifter om.