NULL Skriv ut sidan - SV: Plagman

Anbytarforum

Titel: SV: Plagman
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2020-05-08, 13:04
Hej!

I jordeboken 1694 så upptas Burkert Plågman som innehavare av kronohemmanet Hemmeneköp 3/4 mtl.
I mantalslängden 1697 så upptas ryttaren Magnus Plagman som brukare av gården och är gift.
I mantalslängden 1700 så råder samma förhållande. Hustrun nämns aldrig med förnamn ens.

Det finns en notering då Magnus Plagman återvänder från rysk fångenskap 1723 att han är 47 år gammal och har tjänat i 23 år". Frågan är hur tjänsteåren räknats ut? Har någon form av tidsavdrag skett för hela eller delar av tiden i fångenskap?
Han är ju bevisligen i tjänst 1697 och är gift. Detta implicerar att födelseåret 1676 kan vara i senaste laget.

Burchard Plagman blev uppenbarligen skiljd från Magnus Plagmans moder. Detta framgår här:

Citera
Emedan såsom, tilfälja uthaf det Wördige Consistorij Lincopensis änteliga sluut, Daterat Linköping d. 16 Martij 1681, som grundar sig uppå en Rådstugu domb, uthstadd af Linköpings Rådhuus d. 8 Martij 1681, jagh för heelt wigtige skiäll, skull är blefwen skilder ifrån min förra hustru Margreta Allmann, jempte och fåt tilståndh igen til annat gifftermåhl, när och hwarest mig sielfwan synes, och Gudh täckes Rådh och ämbne förreläggia, fördenskull efftersom mit sinne, näst Gudz dens aldrahögstas åkallan, står till den Ehreborne, gudsfructige och dygdeElskiande Matronan, hustru Cathrina, Sl. Samuel Rossis effterlefwerska, som nu een tijdh bortåth, hafr i min frånwaro förestådt mit huus, och uptuchtat mina barn berömmeligen til Guds fruchtan och andra christeliga dygder och goda säder, och iagh henne till min Echta Maka är begärandes; hafr och til den ändan waret begärse uthaf Ehrew: Hr Oluff Aulin, kyrkioherde til Åhuus, Wijby och Rinkaby Sockner, at han oss uthi herrans nampn copulera wille, dhet han förmenar sigh icke torre tilfördrista, uthan högwördige Hr Biskoppens gunstige tillåtelse och befalning, hälst emedan såsom förbem:te hustru Cathrina och jagh äre födde uthaf twänne halfsyskon, som hadde Moder sammans men icke fader. Bönfaller för dhen skull til Edle högwördige Hr Biskoppen jagh tienstödmiukeligast, högwördige Hr Biskopen täcktes gunsteligen bifalla min begäran, dhen jagh förmodar icke gå emoth Sweriges Lagh, kyrkioordningar, och seenaste Rijksdags besluutet, och så framt högwördige Biskoppen så behagar, wärdigas mig medh sin goda resolution her uppå, jämwäll och en lijten recommendation till hans wördigheet Hr Oluff i Åhuus, som den samma lärer ställa sig hörsam effterrättelse.
Insluter Edle högwördige Hr Biskoppen med heela sin högberömeliga familia under Guds trygge
beskydd.

Wijby d. 13 Janu: A:o 1684

Förblifwande Edle högwördige Hr Biskoppens
Tiensthörsammaste Tienare
Burchard Plagmann

Resol: Såsom af Reg:ts feltskermest: M:r Burchart Plagmanns ingifne berettelse förnimmes at hann och dhen quinns persohn som hann till ächta begehra h: Catharina Sahl Samuel Rosses äro in 2:do Gradu hwarandra skyldhe, och H:s kongl M:tt sådane Casus sig Allernåd: reserverat hafr altså kan Consistoriu intet därwid giöra, uthan wedherbörande hafwer hos Allernåd: konungen därom i underdånighet at giöra ansökning, dess Allernåd: resolution at afwachta.
Dat: Lundh, 19 Januari 84.
Uppå Consist: wägnar."

Eftersom hans tillkommande "Cathrina Sl. Samuel Rossis" synes ha uppfostrat Magnus och syskon under Burchards utevaro och dessutom i släkt med Burchard, så kan man anta att förhållandet till styvmodern inte varit alltför dåligt.

Någon gång efter 1684 så inträder Burchard och Catharina i ett äktenskap som fram till Burchards död mellan 1694-1697 har resulterat i ett antal barn. Vilket framgår i ett annat mål 1697 mellan Catharina och Magnus.

Hans Plagman dör 1756 och tituleras då inspektor, men enligt vissa källor hade han även en militär bakgrund. Vid vilket regemente och med vilken grad?

/Paul