NULL Skriv ut sidan - SV: Hempel och härkomst

Anbytarforum

Titel: SV: Hempel och härkomst
Skrivet av: Kent Eriksson skrivet 2020-05-07, 14:25
Min kära Ingvor!! Dina uppgifter om att det var Christian Hempel som fick i uppdrag att bygga ett järnbruk i Ohs, är fel!! Jag har hittat ett bevis i Östra Härads dombok att det var Christopher Hempel, som fick uppdraget av Handelsmannen Justus Baak(Justus Bake) att bygga ett järnbruk i sonens namn Lorens Baak, privilegiet skulle stå på honom. Chrstopher var också med och byggde Hörle hammarsmedja vid Lagan år 1657, privilegiet kom 1659, Historien är så här, Justus Baak blev ägare till Tabergs bruk år 1652, tack vare stora skulder som Abraham Wäderhusen och Jaques De Witte hade, de tvingades överlämna bruket till honom. Den nye ägaren ville expandera, hammaren vid Tabergsån led oftast brist på vatten, han behövde vatten och skog, det såg han i Värnamo trakten. Osv. Den här Christopher hade namnet Hansson Hempel, var född troligen i Dresden c:a 1620 eller tidigare, varför där, jo där låg många hammare och masugnar längs floden Donau vid denna tid.

En liten rättelse av mig, jag hade fel när jag läste fel Magnus (Göthesson) född den 12 feb. 1737 Kårestad Furuby(Björsagård) Denne Magnus föräldrar var Göthe Michaelsson född 1680 och Lisken Persdotter född 1684. Enligt Furuby Al:1 (1756-1770 Bild 32 Sid.51.