NULL Skriv ut sidan - SV: Hälsinglands handlingar, SE/RA/5121/5121.12/1584: 3 (1584), bildid: A0044143_00019

Anbytarforum

Titel: SV: Hälsinglands handlingar, SE/RA/5121/5121.12/1584: 3 (1584), bildid: A0044143_00019
Skrivet av: Roger Persson skrivet 2020-05-06, 19:10
Stort tack till er båda för värdefulla inputs!
 
Jag har Nordlanders skrift och har läst den med största intresse flera gånger. Jag har till och med markerat det stycke du refererar till, men inte helt förstått innebörden. Det som förvånar är att man får ut 8 bräder av varje stock, det normala verkar annars vara fem, på ett ställe finns angivet 6 bräder per stock. Samtidigt så är uppgifterna om hela sågningen 1574 uppdiktade av fogden om man läser vidare. Men din hypotes kan ju vara sann ändå. Jag trodde man kantsågade stocken på fyra sidor så att man fick ett kvadratiskt råämne, men läser man Nordlander noga så skriver han på sid 95 att det var "Egendomligt att man bara fick en bakspån av en stock och inte två". Med den tekniken så får man definitivt bredare brädor i mitten av stocken, dock blir samtliga brädor vankantade. Den texten pekar också på att bakspån är vad vi kallar bakar och inte takspån.
Jag antar att Iggån ligger i Iggesund, kan inte hitta den på några digitala kartor.
 
Jag läste också Konung Matz, vilken kändes ytterst märkligt! Intressant att det är en kronosåg i Njutånger(?), vilket framgår av texten under rubriken där det står att bönderna levererat 528 stockar i skatt (jag klarar inte att transkribera hela texten, men så mycket förstår jag).
Nordlander skriver inte om några kronosågar i Hälsingland, men listar sådana i Gästrikland, Medelpad, Västerbotten och Ångermanland, så jag drog den felaktiga slutsatsen att det inte byggdes några där. Men nu har det dykt upp en i Njutånger och en i Iggån!
 
Än en gång tack för era värdefulla inputs!