NULL Skriv ut sidan - SV: Faders fornavn - eller titel?

Anbytarforum

Titel: SV: Faders fornavn - eller titel?
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-05-05, 18:26
Petra: Det var så lite så!  :)  Jag är allmänt nyfiken på befolkningen i Lund 1650–1820, och reagerade på inläggen om denna familj eftersom jag nyligen forskade på dem. Det är alltså inte mina förfäder eller släktingar, men det kan hända att vi är släkt längre bak på ett ännu okänt sätt – man vet ju aldrig  :D

 
Paul: Jag försökte länge klura ut Lars Ringboms bakgrund, men går tyvärr bet. Det enda jag fått fram är att han ska vara född omkring 1733, och att han plötsligt dyker upp som hovslagare vid Månstorps kompani i 1758 års generalmönsterrulla för Södra skånska kavalleriregementet. Där finns ingen anteckning om vilket landskap han är född i eller varifrån han kommit (i 1754 års generalmönsterrulla heter Månstorps kompanis hovslagare Knut Hellström), och i samtliga efterföljande generalmönsterrullor för samma kompani (1759, 1761, 1764, 1770, 1775, 1779, 1783 och 1787) saknas också uppgifter om Lars Ringbom. Ironiskt nog är det först vid avskedet som man får veta mer om honom utöver namnet, för i 1791 års generalmönsterrulla noteras det att han erhållit avsked den 16 april 1790 och att smedgesällen Lars Beckgren (alltså Ringboms svärson) samma dag avancerade till hovslagare i hans ställe.
 
Jag snubblade också över Lars Ringbom döpt 1732 i Tillinge, och rent namn- och åldersmässigt är han ju en väldigt god kandidat. Kanske går det att hitta Lars vid något skånskt skrå? Jag har läst att exempelvis Lunds ende hovslagare (eller var det kanske sporrmakare?) på 1740-talet hörde till smedsskrået i Lund, eftersom det inte fanns tillräckligt många hovslagare i trakten för att kunna bilda ett eget skrå och för att smedyrket låg närmast, rent hantverksmässigt.
 
Teorin om Finland låter annars intressant, och namnen på Lars Ringboms barn kan måhända vara till nytta? Med tanke på att barnens morfar och mormor hette Hans och Anna så kanske man kan våga sig på en gissning att farfar och mormor kan ha hetat Mattias och Greta eller Maria?
 
1. Mattias, född 1760 3/12 i Lund, död 1761 19/4 i Lund.
2. Anna Greta, döpt 1764 4/11 i Arrie, begravd där 1766 6/1.
3. Anna Greta, döpt 1767 1/1 i Arrie.
4. Maria Christina, döpt 1768 13/3 i Arrie, begravd där 11/9 samma år.[color=rgba(0, 0, 0, 0)][/color]