NULL Skriv ut sidan - SV: Familjen Bellin i Ingatorp

Anbytarforum

Titel: SV: Familjen Bellin i Ingatorp
Skrivet av: Göran Sollin skrivet 2020-05-01, 11:09
Hej Mats!

Tack för att du uppmärksammade min felläsning 1667! Måste ha läst på fel gård. Stryk hustrun Kirstin Persdotter.

Domboksnotiserna har jag hittat digitaliserade på Arkiv Digital under Advokatfiskalen, Tyvärr har jag inte noterat alla notiser rörande Sven Skum, utan bara de som berör Hällaryd, då profossen Nils Persson och hans svärson korpralen Sven Matsson är mina anor. Har dock noterat att Mechtil Simonsdotter vittnar om ett dråp som skett i Öde Billstorp. Här följer några notiser som berör gårdsköp rörande Hällaryd i Skede socken:

   Enligt Östra härads höstting 1663.09.17 § 2: ”Wörd. H. Måns i Kätelsstorp begiärade åter Tingskiötning på Hällary den fiärdingen som af Prossten H. Harald inlöst hade, och blefwer så förlykte, at Corpor: Swen Persson inbördar bem:te fiärding, och håller H. Måns skadeslös”.
   
   § 3: Den andre fiärdingen bördar och Corporalen in af Nilss Persson i Hällary för 14 RD:r och hafwerer Börie Nilssons son klandrat denne fiärding, hwilket klander transporteras in på Cororalen Swen Persson”.

   Enligt Östra härads höstting 1664.09.22 § 24: ”Börie Nillsson i Hällaryd och hans Sohn Niells Böriesson bekiänne sigh igenom sidt Kiöpebreef hafua Såldt 1/4 af Hällarydss gård till Corporalen Manhafft: Swen Persson i Ödebilstorp Och hans Hustru Mächtilla Simonsdotter för 20 RD:r. Item hafua Kierstin Böriesdotter, Per Persson och Brytta Persdotter i Hällaryd och Per Böriesson och Mårthen Böriesson i Plommarp såldt till ofwanbem:te Corp: ehn fiärding i bem:te Hällaryd för Sezton RD:r. Samma Gårdsfiärdingar are Lagbundne Lagståndne, derföre dömbdes kiöpet Kraftigt och fast Och gafs fastebreef å”.

   Enligt Östra härads höstting 1679.11-34 § 141: ”Corporalen Swen Matsson bewswärar sigh icke kunna undfå sin Skatt af halfte häller, som han munterar före, näbl. för innewarande åhr, uthan åboenden skiuter sigh till Jordäganden, A vice versa, och fördenskull anhåller om Rättens byståndh. Och såsom Feldtskiären Jörgen Dahm hafwer tillhandlat sigh samma Skatterättighet af Swen Skumb, och tillkommande åhr försten tilltyräda skall, och åbonden Pehr Bengtsson i åhr gården bebrukt; Altså pröfwerade Rätten, oskäligt att Jordäganden för Skatten i åhr swara skulle i sådant fall, uthan åbonden bör wara Rusthållarens man och honom bethala, eller andraga Exellution och uthpantning af dhen redeste Ägendomb, efter thenne af Nämbdens Mät- och werdering, och dhet för än han får flyttia ifrån gården, som han reda sigh afsagt hafwer”.

   Enligt Östra härads sommarting 1681.06.15 Uppbuden: ”1/2 Hellarydh af Corporalen Swen Matzeson Conditione at sub W 32 Supra   1g”. Enligt Östra härads höstting 1681.10.10 Uppbuden: ”1/2 Hellaryd af Corporalen Swen Matzon han ecksellierat och slutit om för 53 D:r Smt med Swärfaderen Cornetten Skum d: 11 Sept 1682   2g”. Svärfader måste vara en felskrivning, kan det vara svågern?

   Enligt Östra härads sommarting 1683.05.06 § 15: ”Bewiliades Corporalen Swen Matzon fasta på halfwa Hellary Skatte, som först warit pantsatt och sedan Såldt, af d. 21 Sept. 1681. för 53 dhr. Smt af Swen Persson Skum, och finnes wara Lagbundet och Lagståndet”.

   Enligt Östra härads sommarting 1667.06.03 § 16: Anklagas en polsk dräng Woitich som är i tjänst hos korpralen Swen Persson Skum i Öde Billstorp, Skede socken, för att ha belägrat pigan Brita Persdotter.

   Vid Generalmönstringen 1669.09.13 i Eksjö, 1670.09.30 i Vetlanda och 1672.02.07 i Eksjö rider ryttaren Woitich Minneman som sventjänare åt Jöns för Ödshult, Alseda socken vid översten Hans Georg Stellansson Mörners Livkompani av sitt eget regemente (Smålands Kavalleriregemente).

Jag reserverar mig för eventuella felläsningar. Domböckerna är ju avskrifter av oreiginalhandlingarna. Det står till exempel att Sven Matsson är svärson till Sven Skum, vilket är felaktigt. Kom gärna med fler synpunkter och bidrag.

Mvh Göran