NULL Skriv ut sidan - SV: Baaz / Baas

Anbytarforum

Titel: SV: Baaz / Baas
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2020-04-21, 12:52
Hej,

Häromdagen blev jag uppmärksammad av Niclas Rosenbalck på ett brev gällande en av mina förfäder (orelaterat till Baaz) som fanns i Topographica-samlingen. Jag bläddra vidare i den samlingen och stötte på något som borde vara av intresse för forskare på Baaz-släkten. Brevet är väldigt slitet på höger sida därav [...]-delarna i avskriften.

Det är ett brev daterat den 14 augusti 1591 vari kyrkoherden i Växjö begär vittnesmål gällande om Helgevärma kvarn ligger i Växjö eller Öjaby socken. Som vittne framställdes två av....


"the älste hustrur som nu i liffue finnes Ingebor[......]
dotter, Saligh h Jöns Olaj effterleffuerska i Ekisåås, sampt [....]
syster Karin Thores i Araby, som här i för:de Wexiö aff [.....]
dom upfödde är, tilförende hade witnat och ännu thz samma [...]
sina siälars saligheet witnadhe, at the wid paß 70 [.... (eventuellt står det "wid paß 70 eller 80")]
kunne minnas tilbaka och wiste at...."


Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Ortshistoria. Topographica (o) 41 Bild 3640 (AID: v913680.b3640, NAD: SE/RA/755.1)


Så det här brevet borde ge att Ingeborg (änkan efter Johannes Olais i Ekesås, Gårdsby) ännu levde 1591, var uppfödd i Växjö socken och eventuellt (eftersom en del av texten saknas) hade en syster Karin gift med Thore i Araby, Växjö socken. Det finns flera brev i anslutning till detta om samma sak, men de är mycket svåslästa och slitna. Enligt brevet ovan ska Ingeborg och Karin ha vittnat tidigare om samma sak. Men det kan vara värt att kolla igenom dem (sidorna före och efter) i jakten på mer information.

Thore i Araby kan hittas i t.ex. 1580 års jordebok för Växjö socken:
Landskapshandlingar, Landskapshandlingar Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1580: 3 (1580), bildid: A0047520_00070

Frågan är om detta brev kan finnas bevarat i en bättre kopia någon annanstans så att man kanske kan få fram Ingeborgs patronymikon?


mvh
Martin