NULL Skriv ut sidan - SV: Datering av fotografier

Anbytarforum

Titel: SV: Datering av fotografier
Skrivet av: Ruben skrivet 2020-04-15, 09:56
Hej!

Jag har några bilder som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig att datera. Alla bilderna bör vara tagna i södra Skåne eller däromkring.

Bild 1: Fotografens namn står inte med på bilden och baksidan är helt tom. Jag har en idé om vem som kan vara på bilden. I så fall är de födda 1847, 1867 och 1870, verkar det vara rimligt?

Bild 2: Även här saknas fotograf och på baksidan står det bara att den är en ateljé för fotografering.

Bild 3: Denna bilden tycker jag är märklig. Enligt kartongen borde bilden vara tagen på 1890-talet eftersom Olof Tufvesson var aktiv då men å andra sidan känns stilen på bilden som om den är betydligt äldre. Jag tänker att det kan vara en reproduktion/förstoring av en äldre bild. Notera att denna bild är i det större kabinettkortsformatet medan de andra bilderna är i visitkortsformat. Har ni några tankar?

Bild 4: Även här saknas fotograf på fram- och baksida (det står bara att det är en ateljé för fotografering på baksidan).

Bild 5-7: Dessa tror jag är enklast att åldersbestämma. S. M. Marcus  öppnade sin studio 1865 och E. Agerbundsen öppnade 1871. Därför tänker jag att bilderna 5-6 är från strax innan 1870 och bild 7 är från strax efter 1870.

Tack på förhand för all hjälp.
Ruben