NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2011
Skrivet av: Kenneth Bergman skrivet 2011-11-03, 15:56
Hittade detta på nätet (men det kanske du hade)
http://baggsundet.se/Egna%20data%20utanfor%20sitebuilder/Html/000/0000/852.htm
 Gode wän Mickeli Grellsson wid åhn. Emädan, såsom jag förnimmer aff Jöns Ersson i Kårböle, hans fullmacht gifuen aff eder broder Seffre, hvilken fullmacht lyder på 4 Rdr, som eder broder seffre menar sigh hafva att fordra aff min Sahl. Husbond för en älgshud och befuerskindh, som han hafr hafft till lags med sine wederlagsmän. Och effter som jagh ähr nu bortte warandhe ock inge böker hafwer wnder händer, alltså wet jag intet her wtaff. men kundhe i Pröffwa, att han, seffre, skall wisst hafva fordra så många penningrar, at han jntet der på haffr opburet, i låtter honom så många pengiar bekomma, så will Jagh edher wthie vår Rekningh å min Sahl. patrons wegna så många penningar som de fyra Rdr gåttgiöra. för så snart jagh kommer til dooks, så får jagh fullr see, huru däda är fatt och hans handell står. derföre så Ransaka först wäll med hans wederlagzmän, om han ähr Rätt till desse pängar eller äij. för tager han mera ähn såsom en gångs betalningh, så will jagh jnte der aff wetta mera jntt, wthan önska honom, 24 som Resa skall, lyka oppå sin Resa och sedan edhr alla sammans, som bor widh Elffven. Actum Dillsbodh den 14 februarij 1664. L. Pehrsson Son