NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2011
Skrivet av: Lars-Gunnar Jendeberg skrivet 2011-03-03, 18:52
Tack Östen och Kenneth!
Jag ställer mig frågan varför finns inte Carl Johan i Färilas utflyttningslängd för år 1862? Och varför finns han inte i Färilas födelsebok för 1846? Jag har bläddrat igenom Hfl för Färila vid tidpunkten för hans födelse men kan inte hitta honom där heller. Är han avsiktligt utelämnad? Orsaken till denna fundering är att han vid sin konfirmation 1863 fick en bibel där följande är inskrivet: Till Carl Johan Fredricsson i Smedstorp Född den 18 April 1846 i Färila S. Såsom minne af dess confirmationsdag d. 12 Juli 1863 ifrån Herr Adv.Fiskalen Hörstadius genom J Jhoustrand (det sista namnet något svårt att tyda). Gud vare med dig på vägen och Hans ängel ledsage dig. Tab. 5:21. Nu Jacobs Gud med mig Du var; Gör lyckosam den väg jag far m.m. Sv..ps.B. N 370 3 v.
 
Bland Carl Johans nu levande ättlingar går fortfarande ryktet att han skulle vara resultatet av Karl XV:s eskapader och han lär ha varit väldigt lik honom. Varför gav Hörstadius honom en bibel till konfirmationen? Advokatfiskalen Hörstadius var bl.a. en av dem som 1860 skötte köpet av egendomen Stegsholm på Gålö som var Prins Karls (sedemera Karl XV) Uppfostringsinrättning För Fattiga Barn.
 
Anna Christina Andersdotter var sannolikt hans mor, men vem var hans biologiske far? Det lär vara svårt att reda ut. Men tack som sagt för era bidrag. Carl Johan var tydligen invalidiserad. Jag tydde texten till: Wenstra benet afbrutet och hopsatt så illa att han lider....