NULL Skriv ut sidan - SV: Örebro (Nikolai)

Anbytarforum

Titel: SV: Örebro (Nikolai)
Skrivet av: Staffan Ekström skrivet 2020-04-04, 00:11
Hej Carrie, har inte svar på din fråga men kanske lite mer information.. Betjänten och taffeltäckaren Per Ekström gäckar mig med. Jag spårar honom till ca 1792 till Svärtinge Säteri i Östra Eneby. (Han är då betjänt till greve Per Adolf Kalling, född 1752, Stora Mellösa, Närke, majors avsked 1788, död 1820, på Myrö, Närke,).  Strax efter detta gifter han sig med Anna Greta Helin, oklart var och när. Sedan flyttar paret till Örebro för tjänst för Per på Örebro Slott. Därefter får Per tjänst som betjänt till familjen Ribbing på Ekeby (många Ekström i Ekeby Socken) och flyttar sedan till Hällestad socken för tjänst till greve Mörner på Sonstorp. I början av 1830-taket flyttar Per till Åldersro under Thorönborgs Säteri,, Sankt Anna som traktör och gästgivare. Thorönsborg ägs av nära släktingar till Mörners på Sonstorp. Per som nu är änkling gifter sig 1829-10-20 med Anna Christina Tesch och Per dör sedermera 1832-10-25 (BoU Stegeborgs Skärgårds häradsrätt, p 539). Jag har också en uppgift om att Pers födelsedatum kan vara 1772-06-11 och att födelseplats är antingen Kil eller Kila, båda Närke. Det är sannerligen ett mysterium att Per inte finns i någon av dessa födelsböcker, men han kanske finns i någon grannsocken? Värt att notera är också att familjen Mörner och Kalling båda har avsevärda rötter och närvaro i Närke vid denna tiden. Vidare förekommer förnamnen Per, Vilhelm och Adolf i Kalling familjen vid den här tiden, namn som också ges Pers avkomlingar. Jag har haft teorin att genom att spåra upp Anna Greta Helin och Pers och Anna Great Helins födelsenotis kunna komma vidare men inte funnit denna information. Jag är ganska orutinerad som släktforskare så det finns säkert mer information att få fram.