NULL Skriv ut sidan - SV: catharina lonetta hamilton

Anbytarforum

Titel: SV: catharina lonetta hamilton
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-04-01, 23:57
Hej Anita!
 
Jag försöker ju egentligen lösa gåtan kring Catharina Lonetta Hamiltons ursprung, men blev själv nyfiken på Gabriels vidare öden. I prästattesten som Catharina Lonetta visade upp i Hedvig Eleonora församling 1767 omnämns ju inte sonen, men det behöver ju inte innebära att han inte följde med sin mor. Jag tolkar det dessutom som att hon hade bott i Hovförsamlingen ända sedan makens död 1759 och fram till inflyttningen i Hedvig Eleonora församling 1767, så för säkerhets skull kikade jag därför i Hovförsamlingens död- och begravningsbok från juli 1763 till september 1767 – men där hittade jag inte lille Gabriel som avliden. Jag sökte även i registret till Stockholms barnhus’ rullor 1713–1801, men där fanns han inte heller.
 
Inledningsvis trodde jag att han kanske var identisk med den timmerman Gabriel som gifter sig 1796 27/11 i Klara församling med jungfru Jacobina Lysell, men han heter inte Frolander utan Frölander. Detta namn bekräftas även av en utflyttningslängd där han också kallas Frölander, och dessutom anges vara född 1767, då han och Jacobina 1797 utflyttar från Klara församling till Adolf Fredrik (Klara kyrkoarkiv BIIa:1, s. 60).
 
Är förresten korpralen / kvartermästaren identisk med den Gabriel som föds 1735 13/12 i Uppsala domkyrkoförsamling som son till hospitalssysslomannen Gabriel Frolander?