NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Wikström 1799 i Wika, Dalarna?

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Wikström 1799 i Wika, Dalarna?
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-03-31, 19:10
Hej!
Vilka forskare ni är!
För mig på SVAR är Sala B1 sid 111, har inte Arkiv Digital, kanske det är sid 104 där.
När jag går på mina cirkelträffar (Studiefrämjandet) då har vi Arkiv Digital. Uppehåll till åtminstone 4 maj!
Nu endast (för tillfället) Ancestry. Och SVAR.
Tack för hjälpen!
Nu återstår att se varför Brita f 1815 kom att kallas Wikström och skrivs som dotter när familjen flyttar hit och dit. Adopterades hon eller behövdes inte det? Får försöka leta i husförhörslängder, om det går.

Är evinnerlig tacksam för hjälp hittills, och ni (Birger och Pär) kanske tycker att detta är lite utmaning!?
Ja släktforskningen "slukar" ju en och när man kör fast är det ännu roligare!
/Eva C
Britta fick heta Wikström för att hennes far var okänd. Hon kunde inte heta Larsdotter eftersom Lars inte var hennes far. När jag kollade i böckerna för Vika socken kryllade det av Vikström och andra Vik- där. Det var helt enkelt ett sätt att visa att man kom därifrån, speciellt om man inte hade något vanligt patronymikon att ta till. Och Lars Wikströms mamma hette ju Knifström efter att ha bott i "Knifwa" församling, var nu det är. (Falu Kristine AI:9 sid 55)
Jo, det är en riktig utmaning. Vissa löser korsord eller löser sudoku och detta är ju lite samma sak.