NULL Skriv ut sidan - Östlund

Anbytarforum

Titel: Östlund
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2020-03-29, 15:23
Hej
Min farfar Verner Östlund var handelsman/köpman/grosshandlare. Han föddes 8 september 1893 i Klutmark Skellefteå lfs. Hans far var Karl Olofsson Östlund f. 1858, Klutmark, och hans mor var Anna Carolina Fahlgren f. 1862 i Sörböle.
Det sägs att han i sin ungdom, reste för att lära sig yrket, bland annat for han till Trehörningsjön 1915, när han var ca 22 år. Det sägs att han for till Tyskland, till Berlin också dit för att lära.
Verner gifte sig 1922 med Elsa Margareta Wedin f. 1903 i Älvsbyn. De fick tre barn och bodde i Klutmark
Nu har jag letat och letat i in -och utskrivningsböckerna, men jag finner ingen Verner i in- och utskrivningsböckerna mer än då till Trehörningsjön. Kan det ha varit så att prästen inte skrev in något om personen inte flyttade inom Sverige, men då borde inte alla Amerikafararna stå där som utflyttade, eller hur. Jag tror inte att Berlinresan låg efter giftermålet utan före, det är så långt som jag har letat. Är det kanske någon här i gruppen som känner till Familjen Östlund i Klutmark är jag tacksam för information. Och om någon känner till utresedatum för Berlinresan är jag också tacksam.   Ewa Karlsson