NULL Skriv ut sidan - SV: Tåström

Anbytarforum

Titel: SV: Tåström
Skrivet av: Annika Johansson skrivet 2020-03-29, 14:11
Hej jag har en Tåström eller Tauström som man skriver i våra släktpapper.

Anders Fredrik Tauström som är Död 1830 30/9 i Österby Tumbo Socken Södermland och skall vara född  född 1744 i Östra Husby. Det finns 2 stycken Anders Fredrik född samma år i Östra Husby.

en är född 1/7 1744 i Östra husby i Norrköping.
Finns i husförhörslängden för Tumbo Södermanland 1819-1825 på folie 201 finns även på folie 277 och bor då på prästgården i Tumbo.

och i så fall så skulle det kunna vara den Anders som står på folie 255 i Östra Husby Östergötland födselbok 1701-1765. Skall i så fall bo på Tåby och hans far heter Jöns Kan heta Gustafsson i efternamn och Ingeborg Andersdotter.
Finns tyvärr inget husförhör som är från samma period finns ett från 1732 och där i Tåby så finns det ett par som heter Jöns Gusatfsson och Ingeborg Andersdotter folie 34/70-71 i Husförhörsboken 1732 Östra Husby socken Östergötland.
Finner inte Jöns Gustafsson och Ingeborg i ett senare husförhör i Tåby.

Finns även en Anders som är född den 6/7 och döpt den 8/7 men han kommer inte från Tåby.

Med tanke på att han tar efternamnet Tåström så borde han vara född i Tåby men kan också var den som är född 6/7 och döpt den 8/7.  Han är född i Järnvalla och hans föräldrar heter Eric Andersson och Britta Jonhsdotter.

Han är Gift med Hedvig Ulrika Wulf född 1749 död 1792 i Fellinge Jäder och henne finer jag inget om. Såsom var hon är född och vilka som är hennes föräldrar. Finner inte Anders Fredrik och Hedvig Ulrikas vigsel eller var i från de kommer när de flyttar in i Tumbo Östergötland 1775.   
se vidare under Wulf.

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut vem av Anders  som är min anfader och var ifrån kommer Hedvig Ulrika Wulf

Med vänlig hälsning Annika Johansson