NULL Skriv ut sidan - SV: Walkendorff

Anbytarforum

Titel: SV: Walkendorff
Skrivet av: Ann Walkendorff skrivet 2020-03-28, 20:40
Tack Magnus för att du funnit detta dokument!
Det är inte helt lätt att översätta texten.
Jag har länge själv letat, även med hjälp av Riksarkivet, efter dokument som rör domen 1679-02-01 mot Christopher Walkendorff, då han anklagades för övergång till danskarna (EÄ tab 1.)
Han blev benådad i samband med freden i Lund, 26 september 1679.

Jag blev fundersam över datumet på detta dokument som är bifogat, maj 1677.
Det står Edellman Walkendorff, och inget förnamn vilket kan försvåra identifikationen.
Rör detta dokument Christopher Walkendorff eller hans son Hans W?
Danska källor nämner att Hans W blev:
” dømt Juli 1678 af Kommandanten i Malmø General Sperling for sin Overgang til Danskerne og henrettet in effigie.
1678 ligger ju närmare i tiden till detta dokument från 1677.
Både far och son Walkendorffs egendomar har konfiskerats av svenskarna, och de har båda anklagats för övergång till danskarna. Hans W verkar ha straffats hårdare än sin far, han blev som man kan läsa ovan ”skenavrättad”.
CW lär ha fått tillbaka sina egendomar, men om det även gäller Hans W är jag mer osäker.
Jag har tidigare funnit texter av bland annat Uno Röndahl som nämner att Hans Walkendorff och Ove Ramels egendom konfiskerats.
"Generalguvernören Fabian von Fersen lät införa deras egendom till Malmö. Han (von Fersen) hemställde sedan hos den svenske kungen, att de skulle fördelas bland därvarande svenska statsämbetsmän, "hvilka voro synnerligen illa situerade".
Jag har inte lyckats finna källan till det påståendet, och när detta skedde.
Hr Feldtmarshall Fersen nämns i dokumentet du bifogat.
Kan detta dokument ha något samband med von Fersens hemställan till kungen tro?