NULL Skriv ut sidan - SV: Föräldrar till Erik Månsson, Svensmarö 1718-1803

Anbytarforum

Titel: SV: Föräldrar till Erik Månsson, Svensmarö 1718-1803
Skrivet av: Per Filipsson skrivet 2020-03-26, 18:29
Det kan man definitivt tänka sig. Det är toppen att du har hittat flera barn till honom också. Det frustrerar mig alltid då somliga (lyckligtvis få) i min släktforskning verkar saknas i avgörande födelse- och dödsnoter. Det får mig alltid att utgå från att jag gjort fel, och leder till långa fruktlösa sökningar.

Det du anger nu, kopplar också till en intressant pusselbit som Lennart Almkvist har publicerat i en annan forumtråd här, år 2002. Han skrev följande:
"Vaste Hemmingssons föräldrar var Hemming Månsson och Elsa Tyrsdotter i Yxnö. Av dessa var Elsa från Trännö, dotter till Tyris Eriksson och Sigrid Bengtsdotter. Elsa var gift senast 1690 med Hemming, efter hans död omg med Jöns Persson i Lagnö. De hade inga barn men skatteköpte 1/2 Övre Lagnö 1715. Med Hemming hade Elsa även sonen Måns Hemmingsson, bonde i Tyrislöt, som skatteköpte 1/4 där 1727. Det tar lite mycket plats att visa källor etc här, ovanstående berör en intressant släkt dit Elsa hörde, i Trännö m fl hemman i S:t Anna." Forumntråden, som också ger ytterligare spår till främst Vaste Hemmingssons ättlingar kan läsas här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=48098.0

/Pelle