NULL Skriv ut sidan - SV: Ryttaren Isac Dunder Blix f 1763/1760 i "Döderhult"

Anbytarforum

Titel: SV: Ryttaren Isac Dunder Blix f 1763/1760 i "Döderhult"
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-03-25, 00:27
Jag tror det kan ha varit så att han fick namnet Dunder när han blev soldat 1781, men att han senare bad att få heta Blixt istället och därför står det så i GMT 1783. Han har nog inte varit soldat någon annanstans förut. Men varför Dunder, han har ju inte ärvt det från soldaten före i roten? Troligtvis från socknen han flyttade in från. Dunder - Döderhult. Hade ju legat närmare tillhands att kalla honom något med död men det verkar vara väldigt ovanligt bland soldatnamn. Kanske på grund av vidskeplighet?

Har du hittat något patronymikon? Vad hette barnen, fanns det några Nils och Anna?

Jag började bläddra lite i husförhörsboken AI:1 1766-99 i Döderhult och hittade en möjlig kandidat. Isak Nilsson, 8 år 1766 så född omkring 1757-58. Han hittas på sid 101, fadern dör så han blir sedan fosterson på sid 301. Att han blir föräldralös och flyttas mellan olika fosterhem kan väl sluta med att man struntar i alltihop och flyttar långt därifrån?

Jag har bara kollat fram till sid 150, jag skall kolla vidare i morgon om jag hinner. Det kan finnas fler kandidater.