NULL Skriv ut sidan - SV: catharina lonetta hamilton

Anbytarforum

Titel: SV: catharina lonetta hamilton
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-03-23, 20:32

Tack för dessa uppgifter, Bibbi! Ja, då kan vi beräkna att Catharina Lunettas föddes omkring 1726. Jag ser i dödboken att hennes make Olof Burman då var inköpare vid Kungliga hovet, så ännu en gång rör hon sig i samhällets högsta kretsar.

Oäktingar hade det vid denna tid inte alltid så lätt, men mitt intryck är utomäktenskapliga barn till adeln – åtminstone de som var inofficiellt erkända – kunde nå långt. Som exempel kan nämnas författaren Carl Christoffer Gjörwell (1731–1811) som var utomäktenskaplig son till den adlige överstelöjnanten Christoffer Ehrensparre, som bakom kulisserna tog hand om sonen och bekostade dennes utbildning, så att denne till slut kunde bli kunglig bibliotekarie. Ett annat exempel finner man i mitt eget släktträd, där klockarhustrun Anna Catharina Carlsdotter (ca 1711–1783) i Stoby socken i Skåne visade sig vara utomäktenskaplig dotter till generalguvernören friherre Carl Gustaf Skytte (1647–1716), som inofficiellt skänkte sin dotter en förmögenhet, och efter faderns död fick hon fortsatta gåvor och stort inflytande genom faderns adliga släktingar i trakten.

Hennes beräknade födelseår stämmer kanske inte helt in på den ovannämnde Hugo Johan Hamiltons år som ogift, men hans son Carl Fredrik Hamilton (1705–1753), som ju var ogift fram till 1735, hade kunnat passa in som far till Catharina Lunetta.

Jag upptäckte förresten ett inlägg här ovan i diskussionstråden, av Claes-Göran Magnusson den 17 mars 2012, att en flicka föds utom äktenskapet 1719 i Skållerud som dotter till en major Hamilton. På den trasiga kyrkoboksidan (Skållerud CI:1, s. 3) kan man läsa att ”föddes 25, döptes d. 27. Martij. Modren Kierstin Larsdotter, Fadren sades wara Major Hammillton”, och detta låter ju lovande – men i marginalen kan man skymta att barnet döptes till Sara… Jag blir dock inte klok på vem denne Hamilton kan vara, men detta antyder ju att de adliga Hamiltons i början av 1700-talet inte var främmande för att sätta utomäktenskapliga barn till världen.

Det låter därför väldigt intressnt att Catharina Lunetta ibland kallas välborne, för detta var en titel som på denna tid endast fick användas av samhällets högsta skikt – i synnerhet inom adeln. Var har du sett henne tituleras välborna?

När det gäller hennes bouppteckning funderar jag på ifall den kan ha hamnat i något kungligt arkiv, eftersom hennes make ju vid denna tid var direkt anställd av hovet och därför bör ha lydit under hovets jurisdiktion. Vad jag kan läsa mig till på Wikipedia angående borgrätter så sägs det att ”Borgätterna skötte även hovfolkets bouppteckningar, avskiften samt förvaltade vissa fonder”, och detta verkar stämma, för på Slottsarkivet i Stockholm finns ett arkiv som kallas Nedre Borgrätten 1688–1845, vilket bland annat innehåller serie FIIc (”Register över bouppteckningar 1700–1790”) och FIIb (”Bouppteckningar. Original och avskrifter 1723–1825”).

Jag misstänker att Catharina Lunettas bouppteckning kan förvaras där – och kanske även hennes makes, om han var fortsatt anställd vid hovet. Du har inte lyckats hitta hans dödsnotis, Olof Burman?

Vänliga hälsningar
Markus