NULL Skriv ut sidan - SV: läshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: läshjälp
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2020-03-16, 17:03

Anders, tack att du gav lite matnyttig information. Min undran är om du kan tyda vad det står om Nils födelsedata, i Forshälla, som du angav. Om det skall vara rätt Nils skall han vara född 1797 eftersom han dog 1868 26/2, 70 år 2 mån. 16 dagar gammal, i Svalebo Kungsladugård.
Hej Birgit!
Inga problem - har suttit lite i helgen och klurat, men tyvärr inte lyckats knäcka denna nöt. Det känns dock mycket troligt att Nils Nilsson som flyttar in med (åtminstone) dottern Johanna Britta är densamme jag fann i Forshälla. I husförhören i Forshälla har båda Nils och dotter samma namn och födelsedatum som när de flyttar in i Göteborgs Karl Johan. Visst, oddsen finns kanske att det är en slump, men det känns osannolikt.

Har du någon annan angivelse på vart Nils Nilsson befinner sig innan han kommer till Göteborgs Karl Johan 1851?

Gällande födelsenotis jag fann så är den från december år 1797 står det följande:


Hoga melan-    d. 19de föddes d. 24de döptes      Nils
gård              fadren obekant modren Majia
              Christensdoter faddrar Måns Jacobs-
              son Jon Pehrsson Elin Jonsdoter
              alla från Hoga


Jag har ingen aning om det är rätt Nils, det var mer att jag i husförhöret tyckte det såg misstänkt ut att hans angivna födelsedatum, som kan tolkas som den 10/12 1797, egentligen kan vara den 19:e december. Överstrykningen i husförhörslängden tycks dölja "strecket i nian" men det kan förstås vara inbillning från min sida.

I vilket fall, efter det att denna familjen lämnar Buakärr (Forshälla) runt år 1831, tills dess de dyker upp i Göteborgs Karl Johan 1851 (om det nu är samma man), lyckas jag inte hitta ett enda spår av dem. Som sagt, Anna Christina måste ju ha fötts någonstans, men vart?