NULL Skriv ut sidan - SV: Blomgren Gladys b Aug 25 1918

Anbytarforum

Titel: SV: Blomgren Gladys b Aug 25 1918
Skrivet av: Kim Teleman skrivet 2020-03-13, 22:23
Egentligen är jag ute efter Gladys mamma Amandas historia och hoppas därför att hitta Gladys ättlingar som kanske har foton och berättelser. Amanda tog ju Gladys med sig hem till Sverige sommaren 1924. Så här skriver min svärdotter: ” Hon ville säkert hem och träffa släkten och visa upp sin lilla flicka. Men det kan ha funnits fler anledningar. Det här var året Ingeborgs äldsta barn Viola föddes. Jag tror hon är född på sommaren, ska kolla med mamma. I så fall ville Amanda kanske resa hem även av den anledningen. Min mormor Ingeborg var bara två år när hon blev fosterbarn hos sin farbror år 1902. Amanda, som var tretton år äldre, reste till USA ett år senare. Hon måste ha tänkt en del på den då yngsta av sina systrar som föräldrarna var tvungna att lämna bort på grund av fattigdom. När man är i den åldern blir man ju nästan som en liten mamma till sina småsyskon.” Så kunde det alltså vara i Sverige kring förra sekelskiftet. Två systrar, Elisabeth och Amanda, emigrerar till USA som tonåringar och en syster, min svärdotters mormor, bortadopteras.