NULL Skriv ut sidan - SV: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?

Anbytarforum

Titel: SV: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?
Skrivet av: Erik Ribsskog skrivet 2020-03-11, 22:10
Hej Erik Ribsskog, jag har lite funderingar om den du nämner, Olof Olsson Brunmark (din tippeoldfar) född 1835 5/10, är den samme som Olof Gustav Olsson Brunmark skomakare.
Om man tittar i födelseboken är Olof Gustav född 2/9 1834 i Eda, men han dör redan 7/5 1844 i Eda. Hans föräldrar är Olof Brunmark och Maria Lovisa Westerberg. Den Olof Olsson som du skriver var född 1835 är fodd i Kortlanda Eda med föräldrarna Olof Nilsson och Karin Nilsdotter. Denne Olof flyttar ut till Norge 1855.
Kan du hjälpa att reda ut detta.

Hei,

nå er det ikke sånn, at jeg kaller meg Brunmark selv.

Jeg har søkt om å ta mellomnavnet Løvenbalk, etter min danskfødte mormor, (som arvet Adeler), sine forfedre.

Så jeg har så mye adel i slekta.

Så jeg våkner ikke så mye av sånt.

(For å fleipe litt).

Så det er mulig at jeg kan ha surra.

Men nå er det jo sånn, (som jeg har skrevet om tidligere i tråden), at min firemenning kaller seg Kristine Brunmark, (og også min fars tremenning Leif Brunmark Moen og en av mine grandonkler, (Hans Bjørn Brunmark Olsen het han vel), brukte mellomnavnet Brunmark).

Så dette er ikke noe jeg har funnet på.

Men jeg må innrømme at min farfar, (som jeg snakket mye med rundt 1980, siden at jeg da bodde hos min far, som niåring, og var hos min fars foreldre hver dag, etter skolen, for å spise middag og jobbe på min farfars trevarefabrikk).

Jeg kan ikke huske at han farfaren min, (Øivind Olsen), nevnte noe om Brunmark.

Dette er noe jeg har funnet ut om, etter at jeg begynte med slektsforskning, etter at jeg leste i min mormors testamente, at hu arvet Adeler, (baron Holger Adeler og baronesse Magna 'Meme' Adeler f. Nyholm, som var min mormors 'moster' som de sier, i Danmark).

Så jeg sier ikke at du lyver.

Men det hadde vært artig, å sett noe dokumentasjon, om det du skriver.

Det er vel vanlig å dokumentere litt, om sånt, (ihvertfall når jeg selv har dokumentert så mye, med mail fra Kristine Brunmark og skjermbilder fra det norske digitalarkivet, osv.).

Så skal jeg eventuelt kjefte på min firemenning Kristine Brunmark, og min andre firemenning Linda Moen, (datter av Leif Brunmark Moen), hvis jeg prater med de.

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Kristine Brunmark, (min firemenning som er journalist), skriver i en mail til meg, (som jeg har pulblisert overfor), at: 'Den første Brunmark het Petter, og var amtmann'.

Men disse som da blir mine tipptippoldeforeldre eventuelt, (Olof Nilsson og Karin Nilsdotter), var de etterkommere etter denne Petter Brunmark?

(Eller bommer Kristine Brunmark.

Dere har vel län, i Sverige, og ikke amt.

Hm).

Det hadde vært interessant å finne ut, når disse norske Brunmark-ene, (som min tippoldefar Olof Olsson Brunmark), begynte å kalle seg Brunmark.

Den 'födselsboken' har jeg ikke hørt om før.

Men jeg kan jo søke på Google, og se om det er mulig å finne ut mer der, (så får jeg heller bare endre, på MyHeritage osv., hvis det er sånn, at det var feil Olof Olsson).

Jeg vet ikke om Brumark kan være noe med Svelvik-morenen, og at de bodde cirka der hvor det sandtaket lå, (min stesøster Christell gikk av bussen og pissa der en gang, (skoleåret 1988/89), husker jeg).

PS 2.

Jeg legger ved dokumentasjon fra det norske digitalarkivet, (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052133001320), hvor det står om, at min tippoldefar, var skomakermester, (så er ihvertfall det dokumentert).