NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-03-09, 13:17
Om den skönjbara trenden består - att antalet ICWs som funktion av totala antalet ’kusiner’ stabiliseras kring en viss nivå, så ökar värdet av ICW:s väsentligt, som ett verktyg för att analysera filiationer.

I grafen nedan har jag tagit fram ett belysande exempel.

SVB, TOL och KLT är äkta auDNA-kusiner till mig – d.v.s vi delar samma segment, och matchar varandra inbördes. De är ättlingar efter min postulerade ana Olof Jonsson (Hjoggböle, ca 1625) i varsin gren (Se svar #480). Som synes har deras andel av mina matchningar konvergerat till ca 15%.

På samma segment återfinns RAÖ och INÄ, vilka ingår i samma kluster av äkta kusiner, men RAÖ är en ättling till Olof Johanson (Falmark, ca 1660) och INÄ en ättling till Moses Jacobson (Bureå, ca 1490).

Resultatet för INÄ, ca 9,5%, känns intuitivtsom en ’korrekt’ nivå, då denne är en postulerad 17,5-männing till mig. Däremot finns det goda skäl att ifrågasätta fliliationen för RAÖ, då denne är en postulerad 16,5-männing.

I grafen har jag också lagt in ULA, vilen också är ättling till Olof Jonsson (Hjoggböle, ca 1625) – tillhörande samma gren som KLT, men på ett annat segment. Även detta resultat, ca 14%, ger ett gott stöd för den postulerade filiationen.

Nästa steg blir att analysera postulerade filiationer för Falmarksgrenen…