NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-03-08, 15:16
Som jag skrev ovan: ” Då sambanden i såväl grafen i svar #486 som i grafen nedan är linjära, så kan man få fram ytterligare samband – det gäller bara att tolka resultatet…”

Jag har nu tagit fram en graf som visar detta, nämligen hur ICWs som procentuell andel av mina matchningar förändras med tiden. (Se nedan)

Resultatet är mycket intressant!

För kusinerna BFR, MMP och CGL - som uppenbarligen ingår i genetiska släktnätverk av mindre, eller 'normal' storlek – så förefaller nivåerna i början på 2019 uppnå en stabil nivå kring 3,4%, 4,8% respektive 6,8%. Nivåer som sannolikt kommer bestå framöver.

Vad gäller LÖJ så sjunker den procentuella andelen även om man kan ana en stabilisering kring 15% - nivån. Förklaringen till LÖJ:s resultat torde vara icke slumpmässiga provtagningar – norra Norrland, liksom Finland, var sannolikt överrepresenterat bland de som var föregångare och topsade sig tidigt.

Det faktum att man ändå kan ana en statistisk signifikans redan, pekar på att våra faktiska – om än okända - individuella genetiska släktnätverk, är av begränsad storlek.


Värt att notera är LÖJ är 'kusin' till 53% av mina 70 kända 'Bure-kusiner... Däremot vet jag inte vilken koppling LÖJ har till dessa.