NULL Skriv ut sidan - I vilken församling och kvarter finner man adressen Kammakaregatan, gården no 16 år 1800. Finns någon digitaliserad förteckning?

Anbytarforum

Titel: I vilken församling och kvarter finner man adressen Kammakaregatan, gården no 16 år 1800. Finns någon digitaliserad förteckning?
Skrivet av: Jan Gunnarsson skrivet 2020-03-07, 10:22
Hej! Jag söker egentligen födelseförsamling för Anna Catharina Boberg, född antingen 26 april 1796 eller 26 mars 1797. År 1800 blev hon inskriven på allmänna barnhuset nr 2918 då fadern, murgesäll Boberg, avlidit och tydligen även modern. Hon kom i första omgången till Hustru Sellin, Kammakaregatan no 16 och jag tänkte att man med lite tur då kunde hitta henne inskriven där med födelseort. I hfl står endast kvartersnamn. Jag har letat i de flesta vanliga församlingar i Stockholm men hon kan ju ha blivit född var som helst i landet och familjen därefter flyttat till Stockholm. Sannolikt är det samma barn som återkom i ytterligare två omgångar till allmänna barnhuset, sista gången som nr 4700 varefter hon placerades varaktigt hos en torparfamilj i Östergötland.