NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-03-06, 23:22
Jag har ett antal gånger återkommit till det faktum att var och en av oss har ett fixt antal genetiska anor, liksom ett fixt antal genetiska ’kusiner’. Hur vi än försöker använda teoretiska / statistiska modeller för att beskriva historien, så är den historiska verkligheten ’huggen i sten’.

Sannolikhetskalkyler är ett trubbigt verktyg - hjälpligt användbart för att utvärdera framtida händelser. Empiri är det viktigaste verktyget för att öka förståelsen för vad som faktiskt skett!

Jag kan inte låta bli att citera Tage Danielsson i lunchrevyn ”Under Dubbelgöken” på Berns 1979 - 80:

”Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.

Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt
.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.”

I svar #486 redovisade jag i grafen att relationen mellan fem individer vad gäller antalet matchningar över tiden var oförändrad – ett resultat som intuitivt känns helt rätt, då förutsättningarna är konstanta under hela tidsperioden.

 Med samma logik torde resultatet för antalet ICWs ge samma resultat – och det gör det också! (Se grafen nedan.)

Jag har också sagt tidigare att även än så begränsad datamängd som de ca 2000 kusiner jag numera har på FF innehåller en enorm mängd information.

Då sambanden i såväl grafen i svar #486 som i grafen nedan är linjära. så kan man få fram ytterligare samband – det gäller bara att tolka resultatet…


Kan tillägga att LÖJ hör hemma i Västerbotten , och har drygt 8000 matchningar...