NULL Skriv ut sidan - SV: Prinsessan Sofia Albertina

Anbytarforum

Titel: SV: Prinsessan Sofia Albertina
Skrivet av: Jörgen Tisell skrivet 2020-03-06, 23:21
Hej! Även jag är intresserad av Sofia Urbina Henrietta Hellsten. Jag har funnit henne i Frimurarbarnhuset [Frimurarbarnhuset i Stockholm (AB) DI:2 Bild 1840 (AID: v807883.b1840, NAD: SE/SSA/0816)]. Det är dock svårttolkat. Så här ser mina försök ut nedan. Kan någon hjälpa mig att tyda bättre?
/Mvh Jörgen

Nr 4064 Sophia Urbina Henrietta
Är i stora Bergsgränd och fru Witkopps hus hos målare Boman
----------------------------------------------------------------------------------------
Utflyttad åt Landet till Gåttröra Socken den 14 Juli 1785 till wiskorgxxx Haler och dess hustru Cattrina Hellena som bor uti Wester Ekeby.
Pres. 1786 (närvarande)
Intagen uti stan den 21 juni 1786 är på Söder och Kocksgatan uti Gamla Klockargården hos madame Linberg
----------------------------------------------------------------------------------------------
Bor nu hos Håkan Benijon (? Kladdigt, men gissningsvis ett franskt namn)
2 xxxxx    ug (gissning igen: man hat utgivit =ug 2 mynt av något slag. Det är inte ett svenskt namn på mynt/valuta men i Sthlm vid den här tiden användes många franska och spanska ord, även sådana ”försvenskade”)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Bor nu på Gåttexxttern på arbetshuset 2 xxxxx ug (se ovan)
----------------------------------------------------------------------------------
Är utflyttad til Landet
Underhållet upphört 1791