NULL Skriv ut sidan - SV: Sunnanå 15

Anbytarforum

Titel: SV: Sunnanå 15
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 2020-03-05, 13:18
Tack för värdefulla synpunkter. Att söner dyker upp i skattelängderna beror väl på de uppnår den ålder då man gör det och försvinner gör de om de flyttar. Den ene har nog funnits med från första gången Per Andersson syns i skattelängderna, d.v.s. 1683, och försvinner i början av 1690-talet. Någon Anders Jonsson i Sunnanå har jag inte sett i skattelängderna, så om du har uppgifter om honom är det intressant. I ett försök att reda ut förhållandena har jag gått igenom Sunnanå i alla utsädeslängder jag har hittat från 1648 och är nu framme vid 1693. Antalet trög ger ju en uppfattning om gårdens storlek så att man t.ex. kan se om en gård är delad. Per Andersson finns första gången 1683 med 6 trög. Det är inte uppenbart vem som har haft den gården tidigare. Det finns 1681 en Per Olsson med 9 trög som inte är kvar 1683, så det kan vara han, men det är ju inte säkert. Denne Per Olsson finns f.ö. bara 1681. Det är tyvärr en lång lucka mellan 1670 och 1681 där en hel del har hänt under tiden. Per Andersson har sedan 6 trög t.o.m. 1692. Nästa år har han 3 trög och Jon Andersson har tillkommit med 3 trög, så det stämmer ju med vad du skriver om delningen.
Per Andersson betalar bågskatt för 2 1683-1693 utom 1689-1691 då han betalar för tre men den tredje ser ut att vara en dräng enligt kontributionslängden. Frågan är vilka två det är. Per och hans far kanske, men om fadern var aktiv borde väl han ha stått i skattelängderna. En annan möjlighet är Per och hans bror, men om Per är bonden så ska han väl inte betala kontribution för sin hustru för då är hon ju inte en sonhustru.
Det var ju hårda år på 1690-talet och hemmanet var "svagt" enligt det tingsprotokollet som du länkade till tidigare, så om det fanns söner kan de ha givit sig av. Ingeborg verkar ju också ha flyttat tidigt. Jag hittade i Arkiv Digital en "Herreieådahlarnes Restlängd opå 1697 åhrs efterskrefne Rentor". Det är en lång lista med folk som inte har kunnat betala tiondepengar. Vid en del finns kommentaren "Tigger" och en av dem är Per Andersson i Sunnanå. På slutet finns en anteckning att restlängden är uppläst på Lillhärdals ordinarie ting den 2 mars 1698. Man tillstår förhållandet men beklagar sitt medellösa tillstånd, som gör att man inte kan betala. Nämnden intygar att "hoos en stoor dehl intet funnes något Creatur eller annan Egendom att tillgå, icke heller något sädeskorn, uthan äta de samptl. barken".
Jämtlands läns landskontor (Z) EIb:1 (1694-1699) Bild 2610 / Sida 297 (AID: v372069.b2610.s297 (http://www.arkivdigital.se/aid/show/v372069.b2610.s297), NAD: SE/ÖLA/10938 (https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+{786b5360-48f7-11d5-a6ed-0002440207bb}&s=Balder))