NULL Skriv ut sidan - SV: Samma person eller flera olika?

Anbytarforum

Titel: SV: Samma person eller flera olika?
Skrivet av: KG Hammarlund skrivet 2020-03-04, 11:44
Det är inte ovanligt att uppgifter blandas ihop eller skrivs fel i husförhörslängderna, särskilt när uppgifter förs över till en ny bok. Letar man i alla hfl, både framåt och bakåt, kan man ibland komma rätt - jag har själv råkat ut för att en person som i flera hfl angetts som född 1751 plötsligt nämnts som född 1741 vilket också var det år jag hittade honom i födelseboken.
Det föddes mycket riktigt en Israel i Gärdslösa 3/5 1770, son till nämndeman Pehr Nilsson och Anna Charlotta Johansdotter i Lindby (Gärdslösa C/1 sid 218). Familjen finns också i Gärdslösa AI/1 sid 117, men överstrukna utan anteckning om vart de flyttat, och saknas i Lindby i följande hfl så där verkar det svårt att komma vidare.
Jag hittar ingen Israel i 1769 års födelsebok från Gårdby och inte heller i 1765 års från Gärdslösa eller 1769 från Sandby (det närmaste i dessa båda sista är att där föds en Isac/Isaac).
Eftersom 1821 är den äldsta hfl från Sandby ser det lite besvärligt ut. Möjligen kan en bouppteckning, där syskon kan dyka upp, ge någon indikation - t ex möjlighet att koppla ihop med familjen i Gärdslösa AI/1.
Person- och lokalhistoriskt forskarcentrum i Oskarshamn har sökbara databaser över födelse, vigsel, dödböcker från Öland ( http://www.plfoskarshamn.se/sv/usb/usb-4/ ). Det ger möjlighet att spåra alla Israel från tänkbara år och det kan också eventuellt ge någon fingervisning.