NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-03-01, 14:32
I mina analyser över det ackumulerade antalet autosomala DNA-kusiner som funktion av antalet genetiska anor, så har jag hittills inkluderat de slumpmässiga matchningarna (IBS).

Då mitt fokus alltmer riktas mot hur många mina genetiska anor kan ha varit omkring år 1420 – den ’genetiska flaskhalsen’, och sannolikt även FF:s algoritmiska ungefärliga tröskel för matchningar – så har jag nu uppdaterat grafen i svar #483. (Se diagrammet nedan)

Som äkta auDNA-kusiner (IBD) räknar jag alla matchningar som delar minst en gemensam ’kusin’ med mig på samma segment, och där vi är inbördes släkt med varandra.

Baserat på den definitionen så är 87% av mina matchningar IBD. Detta stämmer mycket väl med det resultat jag redovisade i svar #470, där antalet IBD:s var 85% av 1675 ’kusiner’.

Vad gäller antalet IBS utgår jag ifrån att andelen är relativt konstant. Då ca 4% av matchningarna i svar #470 var IBS, så har jag markerat detta i diagrammet nedan.

Resterande antal, ca 165 stycken (ca 9%), klassificerar jag som ID (Insufficient Data) då de ännu inte ingår i något block, men inte heller kan avfärdas som IBS.

Det mest sannolika är dock att majoriteten av ’ID-kusinerna’ framöver kommer ingå i något block av mindre storlek…