NULL Skriv ut sidan - SV: Stupad 1712-1713

Anbytarforum

Titel: SV: Stupad 1712-1713
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 2020-02-29, 14:29
Regementets historia har jag förstås tagit reda på. Att man deltog i segern vid Gadebusch och sedan kapitulerade vid Tönningen är ju ingen nyhet, så det nämnde jag inte. Att man i NAD ska söka efter "Hälsinge regemente" om man vill ha tag i material om Hälsinge regemente är inte heller så svårt att räkna ut, så det har jag förstås gjort.  Dock ger en sådan sökning över 6000 träffar, så den är i stort sett utan värde. Jag har försökt se i rullor men det har inte givit något. Han finns som sagt i generalmönsterrullan 1712, men 1715 är det en ny soldat utan något omnämnande av den förre. Man hade ju satt upp regementet på nytt efter att det förra hade tagits till fånga. Jag tänkte mig att någon kanske hade kännedom om något dokument som förtecknade de stupade under fälttåget i Tyskland. T.ex. så fick jag tag i dödsdatum för en annan soldat efter att jag av en annan användare här hade fått tips om en rulla som inte visas i resultatet när man söker med olika varianter av "Jämtlands regemente".