NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 februari, 2012
Skrivet av: Östen Händel skrivet 2012-02-27, 11:20
Den här Eric är född 25 januari 1789 i Forssa, föräldrarna är som ovan Lars Ersson och Karin Michelsdotter. Att det står fel datum och tom fel år eller ännu värre fel församling ibland, är inget konstigt det händer lite då och då, i det här fallet finns det ingen Eric född det datumet och då får man leta på andra ställen. Det bästa är naturligt vis bouppteckningen, eller att följa personen bakåt i husförhörslängderna. Men om inte det går eller avgör det hela så kan man titta i vigselboken eller dödboken. Om inte det hjälper kan man titta på faddrarna, nu kan man inte vara säker i det här fallet men det är ett ganska starkt indicium. Tillsammans med den samtida flytten och yrkesvalet blir det ännu starkare.
 
Jag letade vigseln i Njutånger där kontrahenterna bodde, nu kom jag på att jag skulle titta i Forssa och där kan man läsa följand:
24 juni 1811
Fördubblings Båtsmannen Eric Wester i Njutånger Karin Anders dotr i Sunnanbäck
Vester f 1789. Föräldrar Skomakar. Lars Ersson och hustru Karin Michelsdotter i Tronbo. Läser någorlunda.
Karin f 1782 i Njutånger. Fadren Båtsm. And. Körkberg[Kyrkberg] och Modren Karin Larsdotter dotr. Haft oägta barn. Läser någorlunda, lefver ärligt. Torparen Olof Larsson i Sunnanbäck giftoman.
 
mvh Östen