NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-02-26, 19:33
En av de absolut väsentligaste faktorerna som torde ligga till grund för hur många levande autosomala släktingar – vilka möter FF:s kriterier – vi har idag, är hur många, respektive hur stora geosociala kluster våra anor ingick i vid tiden efter digerdöden 1350, eller mer specifikt kring år 1420 då befolkningskurvan nådde ett lokalt minimum (Svar #151)

Vid den tiden hade Sverige inom sina nuvarande gränser ca 350 000 invånare, men inom de dåvarande gränserna ca 30% färre [D. Harrison] – ca 245 000 invånare – vilket är en mer relevant utgångspunkt för analys.

Då ett normalt hushåll på den tiden bestod av ca 4 till 5 personer, så torde maximala antalet potentiella genealogiska anor – föräldrar – år 1420 uppgå till mellan 100 000 och 125 000 individer.

Ett annat årtal av intresse är 1571 då källkvaliteten är högre. Då bodde ca 435 000 personer inom Sveriges dåvarande gränser (exklusive Finland), och inom mitt primära geosociala kluster av anor - Upplands bruksbygd i NÖ Uppland - ca 9000 människor, motsvarande ca 2% av den totala befolkningen.

Om man förutsätter att befolkningstillväxten i Sveriges olika delar var av ungefär samma storleksordning mellan åren 1420 och 1571, så skulle befolkningen i Upplands bruksbygd uppgått till ca 4900 individer år 1420.

Av dessa ca 4900 skulle maximalt mellan 2000 och 2500 kunna tillhöra mina reella genealogiska anor - men i realiteten sannolikt betydligt färre p.g.a. en fördelning mellan flera geosociala grupperingar av varierande storlek.

I min senaste uppskattning (Svar #200) kom jag fram till att befolkningen i NÖU år 1550 uppgick till ca 35 000 personer – uppenbarligen en grov överskattning. År 1571 uppgick befolkningen i hela Uppsala län till ca 30 000*, och jordbruksmarkerna i den SV delen av länet var klart folkrikare.

*) https://www.tacitus.nu/historisk-atlas/befolkning/lan.htm (https://www.tacitus.nu/historisk-atlas/befolkning/lan.htm)