NULL Skriv ut sidan - SV: läshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: läshjälp
Skrivet av: Birgit Mattsson skrivet 2020-02-24, 16:42
Hej Anders. Tack för hjälp jag fått. Har haft ett långt forskningsuppehåll, pga hälsoskäl, men började i vinter igen och mycket har hänt. Först får jag be om ursäkt att jag gav dig fel namn på Anna Christinas syster, det skall vara Johanna. Helena var dotter till A C Nilsdotter. Din fråga var jag fått alla namn ifrån, min svärfar skrev ner dem plus fler, efter sin mors direktiv, Anna Amalia f. 1870. Anna Christina Nilsdotters far och mor har jag hittat. Jag gick baklänges i kedjan. Nils Nilsson-Ingrid, Ingrid dör, Nils gifter sig med Johanna Olsdotter, 1852 och får 3 barn, Nils dör 1868, Johanna gifter sig med Anders Andreasson o får 1 dotter f.1874-04-21. Detta datum plus uppgiftslämnarens var de enda datum jag fick och då började jag med det sista och gick bakåt. Fick tag på födelsedata på Torpare Nils Nilsson, Kungsladugård, Göteborg f, 1797-12-10 d. 1868-02-26 adress Svalebo. Hans födelseplats har jag inte hittat. Inte Ingrids heller.   Kan jag få hjälp?  Har sett att Anna christinas man Carl Andersson är född i Krokstad Bohuslän, som du sa, men ser inte honom i födelseboken. Hjälp?   Som en kuriosa, som familj flyttade vi från Gbg till Krokstad 1969 stod skrivna där till 2018 och är i samma kommun fortfarande fast i annan församling. Den svårfångade A C Nilsdotter fick jag se på ett ateljé foto och där hade någon skrivit Kristina Andersson, min svägerska hade det. Datum på födelser och giftermål fick jag tag på, alla i kedjan, om jag ser rätt. Detta var långt o jag har tänkt länge på att våga skriva, det kanske är utanför det tillåtna. Möjlig hjälp med Carl A-son, Nils och Ingrid. Kanske Anna Christinas födelseplats hittas. Vänligen Birgit Mattsson.