NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2011
Skrivet av: Merike Kaugesaar skrivet 2009-08-08, 23:37
Hej igen Marina!
Nu har jag tack vare Jans information hittat att f. pigan Klara Kristina Berglund med 3 barn flyttade från Forsa till Krusänga, Delsbo den 28/12 1894. De har nr 56 detta år i Inflyttnigslängden för Delsbo 1878-1894. Hänvisning till Pag. 64 del 1 i HFL 1993-1899(18 a) Jag har inte tillgång till en scannad version av denna HFL.
I Krusänga bor Anders Lönnborg och hans hustru som detta år får barn med en annan man.  
Det går 10 månder efter flytten innan Maria föds så det är ju inte omöjligt att Anders är fadern. Intressant att se hur det ser ut i  Husförhörslängden!
Vad heter Marias tidigare 3 barn i efternamn?
Maria heter Lönnborg. Det kan jag se i SCB födelse i Njutånger för hennes barn du nämner ovan.  
Maria står som Bassamer(?)arbetardotter, Iggesund. Jag kan inte riktigt tyda yrket. Bessamer? Någon som vet?
Alla barnen står som oäkta och fader okänd utom Stig Harald född 1927. Även han står som oäkta men fadern heter Mattias Herman Forsberg, järnvägsarbetare från Gnarp född 1870-06-08. Datumet överstruket. Nedkomst Gnarp. Avis fr. p. ämb. där ank 18/6  
Moder: Maria Lönnborg, Hushållerska, Iggesund.
MVH Merike