NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2011
Skrivet av: Merike Kaugesaar skrivet 2009-08-08, 21:30
Hej Marina!
Anders Lönn Lönnborg, soldat nr 74 Krusänga, Delsbo, född 1861-01-29 i Skyttänga, Delsbo. Bror till Margareta Lönn, född 1855-10-22. Hon är min morfar farmor.  
Föräldrar Erik Persson Lönn,soldat nr 55, född 1830-05-19 i Oppsjö, Delsbo och
Margareta Katharina Åsberg, född 1828-09-20 i Hedvigsfors, Bjuråker
 
Anders är gift med Karin Ersdotter Nord men enligt Folkräkningen 1900 är hon bosatt i Västernorrland Makarna oeniga. Mannen skrifven å annat håll Hon har fått barn med en annan man i juni 1895.  
Han verkar inte ha skiljt sig från denna hustru trots att de inte lever tillsamman och får flera barn på var sitt håll.
 
Clara Christina Berglund född 1866-05-28 i Hälsingstuna, X. Står som oäkta och ingen fader angiven. Moder är Förra pigan Anna Stina Svensdotter Hedlund i Tuna byn. pag 238 (Hälsingstuna kyrkoarkiv FB 1862-1883)
Sedan hittar man henne i folkräkningen 1880 då som barn till Mathias Jonsson Berglund f. 1831 i Rogsta och modern Anna Stina Svensdotter Hedlund född 1837 i Tuna och med 5 yngre syskon. Bosatta i Arnön, Rogsta. Här står inget om oäkta barn.
 
Enligt mina forskningar så står det i utdrag ur SCB födelse Delsbo att Anton Mattias far är Soldaten Anders Lönnborg i Norra Sannäs. Anton Mattias är född i Ljusdal.
Jag kan inte hitta någon födelsebok för 1895 så vem som är fader till Maria vet jag inte. Klara Kristina står inte i HFL hos sina föräldrar som bor i Nianfors när Maria föds så där hittade jag inget. En bror Frans Gustav född 1891 i Forsa har ingen fader angiven (enligt SCB födelse Forsa).  
Men för Johan Erik har Anders Lönnborg erkänt sig vara barnets fader Han är då f.d. bonde, Försån.(enligt SCB födelse Forsa).
Detsamma gäller för Oskar Valdemar. Han är född i Njutånger men båda föräldrarna verkar bo i Forsa.
Fader: Anders Lönnborg, arbetare från Forsa, som för T. E. här erkänt sig som fader och anhållit om anteckning härom.
Moder: Klara Kristina Berglund, f. piga, från Forsa. (enligt SCB Födelse Njutånger)
Framåt i tiden kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Vet du var och ungefär när Anna och Edvard är födda? Kanske kan man då hitta var Klara Kristina bor vid Marias födelse.
Med vänliga hälsningar
Merike