NULL Skriv ut sidan - Hur hitta Peter Lag(er)ström i Husförhörslängd

Anbytarforum

Titel: Hur hitta Peter Lag(er)ström i Husförhörslängd
Skrivet av: Ann Persson skrivet 2020-02-20, 09:59

Peter Lagström sägs vara född 25/7 1750 i Blekinge. Jag har inte hittat vare sig honom eller hustrun Ingrid som sägs vara född 12/12 1751 i någon födelsebok. Fyra av deras barn som föddes mellan 1788 och 1795 har jag hittat. När yngste sonen föddes 2 /11 1795 (Karlskr Am CIa:9 sid 705) var Peter metallgjutargesäll. Men i vilken Hfl kan han finnas? Hfl är sorterade efter olika militära grader och till vilken grad tillhör metallgjutaren?


Peter, hustrun och dottern Anna Gustafva (har inte hittat hennes födelse) flyttade till Vickleby (H) på Öland i februari 1803 (Karlskr Am BII:2 sid 13). Peters yrke då har jag inte fördjupat mig i.


I Vickleby finns inga så tidiga kyrkoböcker. Nästa fynd är i Köping (H) på Öland (AI:3 sid 159) dit de tycks flyttat cirka 1810. Det är där jag hittat deras födelsedatum. I Köping dör hustrun Ingrid 1814 och sonen Gustaf Adolf finns inflyttad. Inhyses smeden Per gifter om sig 1815 med 25 år yngre Cajsa och får två barn till. Deras yngste son Anders Peter blev min farfars farfar. Peter (Per) dog 1825.


Kan någon vänlig själ hjälpa mig med vilken Husförhörslängd i Karlskrona Amiralitetsförsamling familjen kan finnas skulle jag bli väldigt glad. Det är många volymer att lusläsa när man inte har någon ledtråd. Tack på förhand / Ann