NULL Skriv ut sidan - Hur hitta mina ev samiska rötter från Villhelminatrakten?

Anbytarforum

Titel: Hur hitta mina ev samiska rötter från Villhelminatrakten?
Skrivet av: Cecilia Eriksson skrivet 2020-02-17, 16:28
Hej!

Jag är nyfrälst inom släktforskningen och har lyckats ta reda på en hel del om släkten på nätet utan att fysiskt hunnit titta i några böcker.

Nu när jag vet lite namn och årtal och födelseorter börjar jag fundera över ”vad levde de av”?
Min högsta önskan är att hitta eventuella samiska förfäder, något som jag hoppas inte bara är ett rykte. I min generation är det ju något att vara stolt över.
Jag har fått höra av släktingar att någon på  min mormors sida var väldigt mån om att ”barnen skulle gå i svensk skola”. Men vilka barn? Hur långt tillbaka får jag gå för att hitta någon som faktiskt levde i någon form av samekultur? Jag var för liten då vi hade släktträff i Bäsksjö på 80-talet för att vara intresserad av rötterna.

Min mormor Estrid Eufemia Jönsson (Lundberg som gift) var född i Bäsksjö utanför Vilhelmina och levde mellan 1900-1959 (bodde med man Leon Lundberg och 8 barn i Smedsåsen utanför Nälden i Jämtland i sitt vuxna liv).

Hennes föräldrar var Per Isak Jönsson (1872-1951) från Vilhelmina och Eufemia Kristina Olofsdotter (1872-1956) från Jerfsjö, Vilhelmina.

Per Isaks föräldrar var Jöns Persson (Bäsksjö 1829-1898 i Siljesåsen) och Stina Lisa Salomonsdotter (Latikberg 1830-1882).
Per Isaks farfar och farmor var Per Johansson (född i Siljeåsen 1787-1836) och Brita Stina Henriksson (född i Västertåsjö 1793-1867).
Per Isaks farfars far var Johan Persson (Siljeåsen, Alanäs) 1736-1819) gift med Anna Jönsdotter (Ormsjö, Dorotea 1751-1824)
Per Isaks farfars farfar var Per Johansson Bergqvist 1709-1750 och Karin Jakobsdotter (Gärde, Ström, Jämtland 1711-1769)
Per Isaks farfars farfars far var Johan Persson Wikman (Görvik Hammerdal 1669-1754) och Sara Månsdotter (Ramsele 1664-1748)

Eufemias föräldrar var Olof Petter Lindqvist (Vilhelmina 1947-1909) och Brita Johanna Jacobsdotter (född i Lycksele).
Hennes morföräldrar var Jacob Olofsson och Lisa Johanna Olofsdotter
Hennes morfars föräldrar var Olof Olofsson (född Tallträsk 1773) och Brita Maria Eriksdotter (född 1766 Åsen Burträsk)
Hennes morfars farföräldrar var Olof Jakobsson (Tallträsk 1743-1825) och Katarina Andersson (Ljusvattnet 1740)
Olof Jacobssons far var Jakob Jakobsson Svan (Gammelbyn Burträsk) och hans far var Jakob Ljus från Bodbyn Burträsk.

Eufemias farfar var Olof Olofsson 1795 och farmor Maja Johansdotter 1805 (var far hette Johan Nordström).

Finns det en chans att någon av dessa levde i någon form av samisk kultur? Hur tar man reda på sådant? Tar tacksamt emot tips! :-)

Tack på förhand!
Cecilia Eriksson