NULL Skriv ut sidan - SV: Noe

Anbytarforum

Titel: SV: Noe
Skrivet av: Hans Edgren skrivet 2020-02-16, 18:09
Hej,

Ursäkta mina senfärdiga svar... Men stort tack för informationen.

Jag inser nu när jag kollat på posterna runt om Jeanne och ser då att den otydliga text jag tolkat som Piere inte ens är faderns namn utan samma text som står på samtliga barn på uppslaget dvs ”Baptist”.

Inget av barnen på uppslaget har mer än faderns efternamn angivet, förnamnen är inte angivna. Och flera av de andra namnen är uppenbara efternamn, annars kan man ju i samband med just Noe inte vara säker på om det är för- eller efternamn som avses. Men det är tydligt när man ser de andra.

Så det är ju fortfarande teoretiskt möjligt att det skulle kunna vara vår Jeanne men det är ju ännu svårare att leda i bevis om det inte ens finns ett svårläst förnamn.

Man får väl ha detta i bakhuvudet utifall man skulle hitta något annat som skulle kunna ge fler pusselbitar.

Jag stötte i och för sig precis på att en Nicolaus Lamborion, som tydligen också var körare vid Nävekvarn, fick hit sin hustru 1648, enligt ett inlägg på vallon.se men det kanske bara en tillfällighet att omständigheterna råkar sammanfalla.