NULL Skriv ut sidan - SV: Söker föräldrarna till Maria Andersdotter (Ikoinen) född 1810 i Borrsjön

Anbytarforum

Titel: SV: Söker föräldrarna till Maria Andersdotter (Ikoinen) född 1810 i Borrsjön
Skrivet av: Kristina Östervall skrivet 2020-02-15, 10:03

Genom Kenneth Larssons inlägg kom jag på vad mannen hette, som jag träffade. Han hette Ängeskog och var pilot.  :) Jag bifogar lite om min farmors morbror Nils. (Min farmorsmor Kristina Jansdotter f 1747 vid Almaho, Södra Ängen, död i N Greningen, Lit, Jämtland. Hon arbetsvandrade till Jämtland och blev kvar där. Hon gifte sig med en värmlänning. Hennes far var från Torbjörnstorp, Nässkogen.)


Bonde i Burketorp Nils Jansson
Född 1834-03-28 Nässkogen, Gräsmark (S)
Döpt 1834-04 Gräsmark (S) Dopvittnen: Sven Jansson och hustru Kerstin Nilsdotter från Nässkogen.
Död 1925-10-30 Nässkogen, Burketorp, Gräsmark (S)


Noteringar
Köpte Burketorp av sin kusin Maria Eriksdotters arvingar. Nils Jansson byggde sedan nuvarande hus med hjälp av sin broder Jan Janson. Huset stod färdigt ca 1875-76. Bröderna byggde även ”Bråten” som ligger alldeles nedanför Rokkmakkstugan. Till Burketorp flyttade även systern Marta efter det att hon blivit änka och bodde där med sina två döttrar; Kari och Kajsa och deras barn.
Enligt hörsägen och vittnesbörd: Nils Jansson är omtalad som en varmt omhändertagande och religiös man,han var intresserad av frikyrkorörelsen. Nils var ungkarl hela sitt liv. Han var händig med det mesta. Det sägs att Nils och hans broder, Jan, brukade bege sig till Norrland någonstans på senhösten där de arbetade i skogen eller vid sågverk. På våren drog de hem till Burketorp. Med sig lär han även ha haft systern Martas man, Per från Noltjärn. Denne förolyckades där. På Burketorp hade de en ko som kallades ”Fryksdalsbögda”. Det växte stormhatt och rosor. rabatterna I köket stod soffor längs väggarna och i köket fanns ett skåp till höger innanför köksdörren. Alla sov i köket förutom Jan som sov i ”köven”. Nils malde sitt mjöl i den s.k. skvaltkvarnen vid Viansbäcken. Den finns nu på hembygdsgården i Gräsmark. Det lär tidigare ha funnits ett ”pörte”, norr om nuvarande hus. 1912 sålde Nils Jansson fastigheten till Jössefors aktiebolag och därefter tillhörde torpet skogsbolaget flera år framåt; Jössefors aktiebolag 1915 (köpebrev 1912). Billerud 1919. Billerud Uddeholm 1977. Nytt bolag (Stora Billerud Ab) Stora Kopparbergs Bergslags Ab 1988. Nils Jansson bodde kvar tills han dog 1925. Sedan övertog (hyrde) Kajsas son, Nils Persson och hans fru Linnea torpet. 1942-1958 bodde de på Burketorp året runt med sina två barn. 1960–70-talet hyrde Conrad och Ellen Steen torpet av skogsbolaget och använde det som fritidshus. De var intresserade av trädgård och planterade träd och blommor på tomten. Så for familjen till Amerika och vistades där i ca 20 år. Burketorp var då uthyrt till olika personer, bl.a. en släkting till Conrad samt paret Björk. När Conrad och Ellen återvände från Amerika köpte de loss Burketorp av skogsbolaget 1992-94. De sålde Burketorp1998.


Det går att Googla på Burketorp. Gräsmark. Nuvarande ägare har lagt upp historien om torpet.