NULL Skriv ut sidan - Magnus Julin i repris

Anbytarforum

Titel: Magnus Julin i repris
Skrivet av: Ingela Juhlin skrivet 2020-02-12, 17:50
Hej!

Efter många år av sjukdom försöker jag mig ändå på ett kort gästspel på dessa sidor eftersom en familjemedlem funderar på att byta till efternamnet Juhlin och vi är nyfikna på när namnet först kom in i vår släkt.

Mina gamla anteckningar fick jag släppa i en röra för många år sen, men vi har nu i familjen tillsammans klurat ut vissa uppgifter.

2001-06-09, 11:21, skrev jag ett inlägg i Anbytarforum under Östra Ed vad gäller Magnus/Mons Julin och 2001-08-04, 23:13, fick jag svar av Anna Lantz. (Vi kopierar inte in all denna text här eftersom den är lätt att hitta på dessa datum.)

Våra första funderingar till Anna och er övriga är nu dessa:
Anna hänvisar till HFL 1761- för Kärr Östra Ed men vi kan inte se att dessa HFL finns inscannade hos Riksarkivet???

Dessutom undrar vi var Anna hittat de gamla anteckningarna som nämner att Magnus Julin ev. kommer från Vartorp i Gamleby och att det finns en rättare Magnus Juliusson, ev. även på Vindö?

Utöver detta så nämner jag 2001 att Magnus/Mons Julin troligen är född 1760 i Djurshult(?). Dessvärre saknar vi helt uppgift om var jag fick denna information ifrån. Är det någon som vet?

Magnus Julin gifte sig 15 mars 1787 med Margareta/Maija Greta Eriksdotter från Östra Ed i Hagen och han etablerade sig senare som snickare i Sundet samt S. Blixnäs i Virum, Misterhult . Även Margaretas föräldrar Erik Nilsson och Kristina Eriksdotter kom från Östra Ed. Vid Julins bouppteckning stavade hans hustru och söner efternamnet som "Geurlin".

Med hopp om att någon kan bistå oss.
Bästa hälsningar
Ingela Strand