NULL Skriv ut sidan - Makans byte av efternamn till makens efter giftermål, fråga-diskussion?

Anbytarforum

Titel: Makans byte av efternamn till makens efter giftermål, fråga-diskussion?
Skrivet av: Ola Lidén skrivet 2020-02-11, 22:47
När man kollar runt lite på engelskspråkiga släktforskningssajter så är alltid makans efternamn satt till makens efter giftermål. Ska det verkligen vara så?

Om man kan säga att namnen som nämns i kyrkböckerna  kan likställas med det officiella namnet på personer så upplever jag inte att makan/kvinnan får makens/mannens efternamn förrän någon gång i slutet på 1800-talet

Eftersom jag lägger ut mitt släktträd på Wikitree som ju är ganska så engelskspråkigt centrerad kommer jag nog förr eller senare i en situation där jag måste förklara detta så jag vill veta om det finns någon kutym/regel för det här. Jag är kanske där redan då det har blivit en sammanslagning av två profiler där "min" maka har sitt efternamn kvar när hon dör (vilket också står i dödboken) medan den "andra" profilen har fått makens efternamn som efternamn när hon dör. I detta fallet handlar det om en kvinna som dör 1782 och uppges vara 84 år gammal. Jag tycker inte hon ska ha sin makes efternamn när hon avlider.

Tacksam för synpunkter på detta...