NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp - vad hade Ingrid för yrke

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp - vad hade Ingrid för yrke
Skrivet av: Christina Fagerberg skrivet 2020-02-09, 17:52
Jag har fått följande från Slagelse Arkiv:

"Ingrid Elisabeth Lauritsdatter Nielsen – født 15.08.1924 og død 3.1.2009

Hendes far organist Laurits Nielsen – født 22.03.1894 og død 21.10.1977

Ifølge arkivloven i Danmark er der 75 års tilgængelighedsfrist på personfølsomme sager – personlige og økonomiske, derfor kan udkastet til Ingrid Elisabeth Lauritsdatter Nielsens testamente ikke kopieres. Dog kan vi oplyses følgende:

I udkast til hendes testamente findes følgende oplysninger: hun boede sammen med sin far organist Laurits Nielsen på Bondesager 29, Korsør, var ugift og havde ingen livsarvinger.

Testameteudkastets paragraf 2 lyder således:

Såfremt jeg afgår ved døden efter min far, er det mit ønske, at der for hele min efterladte formue skal oprettes et legat ”Organist Laurits Nielsens Mindelegat” med det formål at uddele legatet årlige indkomst i legatportioner til blinde musikere eller musikstuderende, fortrinsvis personer, der er bosiddende eller oprindelig har haft bopæl inden for de områder af Vestsjællands- og Storstrømsamter, der er de oprindelse Sorø og Præstø amter. Det overlades til min nedennævnte executor at oprette fundats for legatet, hvori er indeholdt bestemmelse om, at legatet skal revideres af en statsaut. Revisor, og at legatkapitalen efter forløbet af 15 år efter legatbestyrelsens skøn kan inddrages under andre legater med tilsvarende formål. Det er mit ønske, at den første legatbestyrelse består af nedennævnte executor, en praktiserende læge i Korsør og en person, udpeget af Dansk Blindesamfund.

1.7.) 06.06.1917 Ægtepagt og testamente mellem Laurits Nielsen og Carla Mathilde Ingrid Ibsen er scannet – se venligst vedhæftet fil.

1.9.) 10.11.1977 Gravstedsbrev fra Korsør Kirkegård er scannet – se venligst vedhæftet fil."