NULL Skriv ut sidan - SV: Slaver/slavar

Anbytarforum

Titel: SV: Slaver/slavar
Skrivet av: Jens Andersson skrivet 2020-02-07, 12:46
Det som DNA-företagen kallar "svensk DNA" är ju det vi har idag. De baserar sin bild på vad deras tidiga användare som sagt sig vara svenska hade för arvsmassa. Gammal träl-DNA ingår alltså i detta, liksom vikingatidens herrefolk. Och valloner och tyska handelsmän och så vidare. Och trälarna hämtades ju huvudsakligen runt Östersjön, finnar och balter. De var inte mörka de heller, så det har nog kommit från något annat håll.

Jag funderar...

Frågan är vilken pigments-typ den tidens slaver hade. Dom så kallade arierna är ju visserligen relativt ljushyade som jag har förstått saken, dock vanligtvis svarthåriga, brunögda och kroknästa.

Vi skandinaver har väl rätt mycket ariskt påbrå vi också, eftersom vi uppenbarligen har blivit ockuperade av dom, med tanke på att vi talar en variant av deras gamla språk.

Dock inte mer än att relativt mycket ljusa, rödlätta och blåögda pigment har bevarats. Det får väl antas vara en rest från dom folk som levde här innan den indoeuropeiska 'invasionen'. Om det ska antas vara samiskt eller ett arv från neandertalarna, har jag ingen aning om.

För sex tusen år sen kan jag tänka mig att vi var betydligt blekare än nu. Kanske så sent som för tusen år också? Sägs inte 'vanerna' ha varit mer rödlätta? Jag är osäker...

Hur som helst... Jag vet inte hur det var med den tidens central- och östeuropéer. Ifall dom såg ut ungefär som idag, eller om dom var mörkare eller ljusare.

Fortfarande finns ju en mörkpigmenterad typ så nära som i Tyskland. Har för övrigt läst att Karl Marx av sin familj hade smeknamnet 'Moren' just på grund av sin mörka pigmentering.

__

Än en gång: Jag är fullt medveten om att anlag blandas och att man inte ska bli förvånad över nånting.

Det var så att säga just DET som ändå förvånade mig. Alltså --- att det inte egentligen finns några tecken på 'rasblandning' på den specifika linjen.

På dom övriga linjerna dyker det här och var upp nån joker, nån som flyttat ner från Västernorrland eller så.

Och alla som jag har pratat med om sånt här berättar om nån holländsk matros, nån förrymd afrikansk-ättad slav, nån norrbagge eller gute. Whatever.

Nån som har ett släkt-namn, nån som flyttat in till åtminstone Västerås och tagit anställning på nån industri.

__

På isolerade platser kan ju vissa genetiska särdrag anrikas -- utan att det kan kallas inavel i egentlig bemärkelse. Jag funderar på om så även kan vara fallet i vissa socioekonomiska grupper.

Jag menar det alltså -- jag tror att det här jag ser på min farfars fars linje är att betrakta som rätt extremt. Faktiskt. Jag kan visa för den som eventuellt är intresserad.

Den österbottniska halvan, dom var fattiga bönder och kanske även tjänste-hjon. På farmödernet statare som sagt. På farfars mors sida småbönder. Dock har det 'blivit folk' av deras ättlingar.

Till största delen även bland min farfars bröders avkomma. Som jag förstått saken så var min farfar den som var mest koko i den syskon-skaran. Jag har dessutom fått en känsla av att min farmor var den 'smutsigaste' i sin syskon-skara, dom övriga har liksom tagit ett kliv uppåt.

Men vi som härstammar från äktenskapet mellan trälen/småbonden som var min farfar och statar-dottern som var min farmor -- vi är fortfarande... drägg. Typ.

Ingen har varit lågbegåvad, dom flesta har haft skapliga eller rentav bra betyg -- i grundskolan. Dock är det så vitt jag vet INGEN som studerat vidare på högskola. I stort sett ALLA har i nån mån blivit mobbade, en onormal procent har överkonsummerat alkohol, nästan hundra procent har varit rökare. Nästan alla har varit olyckliga och nästan alla har dött i förtid. I stort sett ALLA har uppvisat uppenbara tecken på ADHD.

Nästan alla har dessutom varit kända för att jobba stenhårt -- vara omöjliga att 'knäcka'. Livsfarliga att komma i handgemäng med -- dock har det typiskt nog INTE räddat dom från att utsättas för mobbning.

__

Socialt arv...? Jo visst. Men vi har ingen släkt-gemenskap och har spritts ut över en relativt geografisk yta. Alla har säkerligen tänkt sig nåt helt annat än vad som faktiskt blivit. Alla har om inte annat gjort ett nummer av att inte gå i föräldrarnas fotspår.

För mig framstår det som en 'svensk lantras', ursprungligen eventuellt importerad från Östeuropa. Genom århundradena av onaturligt urval på storgodsen i Bergslagen har sen ett släkte av perfekta trälar piskats och svultits fram...

Jag inbillar mig alltså INTE att det på nåt sätt skulle vara bevisat att så är fallet.

Jag söker möjliga förklaringar till vad som faktiskt ÄR -- och spekulerar och fabulerar fritt runt det påvra men ändå i makro-perspektivet rätt uppenbara fakta-underlag jag har.

Den slaviska träl-hypotesen är den modell som har framträtt mer tydligt.