NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-31
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2002-05-31, 08:34
Jag är också intresserad av uppgifter om soldaten Jacob Andersson Paulin, Stavåker, gift med Margita (f 6/1 1699) i min förra fråga. (I 'Släktboken' 71A1 kallas han också 'Dahlin', men jag har inte sett honom omnämnd så i någon originalhandling.) Han var senare bosatt i Nansta, där han också dog.  
Jag har för längesedan kollat upp hans barn i födelseboken, men av någon outgrundlig anledning antecknade jag inte faddrarna! Skulle någon kunna bistå mig med dessa? (Under förutsättning att de står med i födelse-/dopboken, förstås!)
Där finns också ett stort gap mellan barnen Elisabet (27/10 1720) och Margareta (22/7 1734). Fick de inga barn under den tiden? Bodde de i någon annan socken? Har barnen helt enkelt aldrig blivit införda i födelseboken?
En stark kandidat som barn i familjen är sockenskomakaren Anders Jacobsson Paulin, Svedja, Harmånger. Han nämns född 1724 i Forsa, men jag kunde inte återfinna honom i födelseboken. Han gifte sig 9/10 1748 i Forsa med Juliana/Gölin Israelsdotter från Nansta. (Hon nämns född 8/2 1726, men kan inte heller återfinnas i Forsa födelsebok!) Hon är dotter till husmannen Israel Israelsson (1701-1762) och Sara Nilsdotter (f 1692), familj 36Y1 i 'Släktboken'. Och även i denna familj verkar det vara glest mellan barnen, så samma frågor som ovan gäller även här. Jag är också nyfiken på faddrarna till systern Helena, f 30/7 1734, dp 31/7, vilka jag inte heller skrev upp!
 
Hälsningar
Mikael