NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Johanna Josefina Larsson från Sverige

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Johanna Josefina Larsson från Sverige
Skrivet av: Leif Johansson skrivet 2020-02-05, 20:04
Hej Anita!

Många tack för det fantastiska uppslaget Du gav mig. Hittade sedan att Johanna Josefina gifte sig i Köpenhamn den 19/7 1891 med f.d. artilleristen Nils Torkelsson Tillqvist från Vittsjö i Skåne. Han hade oxå sökt om utflyttning till Danmark ungefär samtidigt. Hur dessa två personer fick kontakt eller kände varandra sedan tidigare, är för mig fullständigt obegripligt. Men innan de reste till Chicago i USA födde Johanna Josefina en pojke i Danmark den 23/12 1891 som döptes till Sigfrid William. Av det drar jag slutsatsen att artilleristen Nils inte är biologisk fader till Sigfrid William utan Johanna Josefina var gravid flera månader före hon lämnade Harplinge i Halland och kom till Köpenhamn. Nåväl, det viktigaste är dock att man är/blir lycklig.

Sedan hittade jag hela släkten i USA och noterade (som Du angivit) att Sigfrid William avled där endast 17 år gammal. Johanna Josefina och Nils fick ytterligare ett barn Georg Carl Eugene född 22/5 1894 som gifte sig med Caterine Strickland. De fick pojken Warren John Tillquist som fick sonen Eric. Denne Eric torde då vara 3:e kusin till mig. Äldersmässigt stämmer det bra. Skall fundera på att mejla honom vid tillfälle.

Så tack än en gång för det fina uppslaget.

Mvh Leif Johansson