NULL Skriv ut sidan - SV: Slaver/slavar

Anbytarforum

Titel: SV: Slaver/slavar
Skrivet av: Jens Andersson skrivet 2020-02-04, 23:24
Jag har tagit för givet att det alltid i grunden är en väldig blandning. Folk rör på sig, byter spår, etc.

Anledningen att tanken ändå kommit upp, är att det verkar ha varit så galet lite mobilitet.

Eller... rört sig har dom visserligen gjort, men inom ett väldigt begränsat område.

Västmanland med omedelbar omnejd. Nora, Ljusnarsberg, Skinnskatteberg, Fagersta, Skultuna/Fläckebo och möjligen en bit in i Uppland.

Så har dom flockats i Munktorp, Köping av alla jävla ställen i världen.

Hur som helst så har dom kretsat runt där i Bergslagen åtminstone 400 år. Nästan halvvägs tillbaks till järnåldern med andra ord. Och egentligen inga klass-resor under den tiden. En bergsbonde från Skärblacka, Norrköping på sextonhundratalet. En linje bortåt Skultuna med lite präster och skit, men båda dessa linjer går ner sig big time.

Bruks-bygder som sagt. Stort behov av tjänste-hjon sen lång tid tillbaks. Redan på järnåldern lär det ju ha funnits sån verksamhet. Även om man inte bedrev gruv-drift, så finns ju myrar. Om det fanns jobb så flytta dom ju knappast. Tror inte att dom på samhällets botten gav sig ut på några djärva äventyr ifall det inte var mega-kris, så dom kom inte nödvändigtvis längre ifrån än typ fem -- tio mil. Anhopning av 'träl-gener' känns rimlig.

Så det här mörka pigmentet dessutom, som är svårt att förklara på annat sätt. Okej, en och annan oäkting där en vallonsk godsherre burit ansvaret, men det räcker inte riktigt.

Jag vågar påstå att den österbottniska sidan står för minst 40% av det finska, sen kan det säkert ha varit en och annan skogsfinne även på fädernet. Nån linje går ju uppåt Kopparberg. Så jag lutar åt att den här fjärdedelen keltiskt plus baltiskt är träl-gener.