NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-02-03, 15:37
Baserat på egna utredningar (se svar 196 – 202) och Rakows simuleringar, så torde jag ha i storleksordingen 1400 genetiska anor, vilka levde för cirka 650 år sedan, varav – enligt Rakow - ca 200 bidragit till ca 50% av mitt genom med segment  > 10cM (ca 22% > 15 cM, ca 5% > 25 cM) från den 20:e generationen.

Den väsentligaste slutsatsen är att var och en av oss har ett starkt begränsat antal genetiska anor vilka levde på 1300 /1400 - talet vilka är anor till alla våra auDNA-kusiner!

Om man kartlägger fördelningen av sina matchningar som funktion av antalet genetiska anor genom kluster analys, så torde sannolikheten vara stor att resultatet i princip är oberoende av antalet matchningar man får med tiden…

I november 2017 hade jag 886 matchningar, härstammande från ca 336 anor, 43 av dessa anor (~13%) är anor till 50% av mina ’kusiner’, och 14 av mina genetiska anor (~3,6%) anor delades av 25% av mina matchningar.

Jag har därefter undersökt samma sak år 2018 och 2019, med hjälp av manuella metoder utgående från FF:s matrix – jag har aldrig använt mig av verktyget ADSA.

Med den ökade volymen av DNA-kusiner, så har jag laddat ned verktyget CMA (Chromosome Matrix App) från DNAGedcom och gjort en förnyad analys – inte helt enkel att genomföra, man får inga färdiga svar, det krävs mycket arbete med att analysera och tolka resultatet…

Efter många timmars arbete kan jag presentera ett diagram nedan, sannolikt med mindre felmarginaler än i de tidigare undersökningarna – speciellt vad gäller antalet genetiska anor, men med väldigt likartat resultat i övrigt! (Se tabell nedan)

Antagandet att fördelningen auDNA-kusiner som funktion av genetiska anor i princip är oberoende av antalet matchningar synes stämma väl överens med det empiriska resultatet, vilket är ett starkt stöd för att antalet genetiska anor är mycket begränsade i enlighet med Rakows simulering!